14 augustus 2010
De tentjes van Martin en ondergetekende netjes naast elkaar gezet om daarna gezellig wat te eten en onder het genot van wat biertjes het tent-opbouw-spektakel van wat kennissen van Yorick te aanschouwen.
's Ochtends was het prachtig weer en dat is het gelukkig de hele dag gebleven. Patrick (één van de smurfen in een blauwe Golf 1) had de weg naar de Ring ook weer eens gevonden. Bikkel als hij is, was hij om 4.00u opgestaan om tijdig aanwezig te zijn voor het ontbijt. In plaats van de blauwe Golf 1 had hij nu zijn daily Golf bij zich.
Na het ontbijtje met Martin maar eens Ringwaarts gegaan om met Michiel en Irene naar de oldtimers te kijken op de Nordschleife. Erg leuk om een keer te zien en onvoorstelbaar hoeveel oud spul er nog rond reed. Omdat dat spul ook nog wel eens wat wil lekken, besloten we om na opening nog maar een half uurtje te wachten voordat we gingen rijden. Het weer was prima dus drukte alom op de baan. Bij start-finish stond vrijwel de hele dag een enorme rij om de baan te verlaten, maar door gewoon rondjes te blijven rijden voorkom je dat je daarin komt. De eerste paar rondes kwam ik vaak in groepjes verkeer terecht waardoor het niet echt lekker ging. De aanhouder wint en zo nu ook. Ik heb uiteindelijk zes probleemloze rondes na elkaar gereden waarbij ik langzaam maar zeker beter in het ritme kwam. Inmiddels was het al weer ruim na enen dus eigenlijk tijd om een hapje te gaan eten. Op de Ring zie je de meest rare creaties rijden. Vandaag werd ik ingehaald door onderstaande quadster. Ik was weliswaar bezig met mijn coolingdown-rondje, maar hij joeg het apparaat er toch wel hard overheen.
Bij de start had ik Marcel al een hele tijd zien staan met een Italiaanse Porsche. Ze hadden elkaar lichtjes geraakt met > 150 km/u dus het krasje op het rechter achterscherm valt dan nog mee qua schade. De Porsche ging naar links toen Marcel hem al voor de helft had ingehaald. Foutje van de Porsche-rijder, maar de Italiaan sprak geen woord Engels of Duits dus de afhandeling inclusief politie duurde nogal lang. Naar beneden rijdend besloot de Civic er ook nog eens bij Wehrseifen mee op te houden, maar al rollend kwam hij toch in Breidscheid. We hebben eerst maar eens een hapje gegeten voordat we naar het Civic-probleem gingen kijken. Dit kaar geen Hannes, maar een lekkere hamburger bij Rainer gegeten.
Na het eten direct maar weer een rondje gereden, maar eenmaal bij de start was de baan gesloten. Op de lokatie waar normaal de Edo-vrachtwagen staat, stonden Marco en Ronnie stil met de Golf 1. De V-snaar had er geen zin meer in en was zijn eigen weg gegaan. Een sleepkabel tussen de 205 en Golf bood uitkomst en zo heb ik de VW rustig naar beneden gesleept. We moesten ook nog door Herschbroich omdat op de doorgaande route voor de tweede keer die dag een ernstig ongeval was gebeurd. Het duurde even, maar uiteindelijk zijn we toch op de sleutellokatie aangekomen. Ik was in de sleepmood en aangezien Marcel's Civic het nog steeds niet deed heb ik die ook maar vanaf het parkeerplaatsje bij Breidscheid naar de sleutelplek gesleept. De B257 oprijdend hoorde ik wat kraken en vervolgens wat aanlopen. Door de hoek van de sleepkabel was het sleepoog verbogen en die had de onderspoiler van de 205 krom getrokken. De spoiler schuurde over de band en het achteruitrijlicht sleepte over de grond. Eenmaal op de sleutelplek hadden we dus een Golf zonder V-snaar, een niet startende Civic en een 205 met kromme achterkant. Dat schiet dus lekker op met ons.
Gelukkig zijn we met velen en zodoende weten en kunnen we meer dan één. Marco had een extra V-snaar bij dus de Golf was redelijk snel weer gerepareerd. Het sleepoog werd door Martin vervolgens met de hand even recht getrokken waardoor de onderspoiler weer zijn oorspronkelijke vorm kreeg en niet meer aanliep. De enige zichtbare schade was een gat in de achterspoiler omdat de lipjes van de achteruitrijlamp af waren gebroken en deze dus niet meer te monteren was.
Het probleem met de Civic was inmiddels ook gevonden: de verdelerkap was kapot dus dat leek einde oefening voor dit weekend voor Marcel. Dat zou wel heel sneu zijn: 1 ronde rijden met een akkefietje met de Porsche en vervolgens stil komen te vallen en het hele weekend niet meer kunnen rijden. Een verdelerkap voor dat type Civic vind je zaterdagmiddag om 16u ook niet meer dus de Civic maar op Marcel's eigen auto-ambulance gezet. Met wat mankracht lukte dat aardig, maar Marcel zelf had het het zwaarst met de lier.
De Golf en de 205 waren weer in orde dus tijd om weer eens wat rondjes te gaan rijden. Marco had er ook weer zin in getuige het feit dat hij buiten de auto de helm al op had. Diverse bekenden gezien tijdens deze rondes, maar het indrukwekkendste was toch wel het wegspuiten van de Kever van Walter. Bij de pionnen bij start-finish zat ik achter hem, maar de Kever was in no-time uit zicht verdwenen. Wel een erg gaaf gezicht om een Kever er zo snel vandoor te zien gaan. Met dank aan wat baankennis en een redelijk geprepareerde 205, ben ik hem uiteindelijk wel weer voorbij gegaan, maar het was wel erg gaaf. Ik ben enige rondes daarna ook nog een halve ronde achter de Kever blijven rijden. Mooi om te zien hoe zo'n oud beestje toch nog rap rond kan gaan. Nynke dank voor onderstaande foto waarbij de Kever van Walter nog op de achtergrond te zien is.
Achim van de Ringmini was ook in Breidscheid dus wellicht zou hij nog wat voor Marcel kunnen betekenen aangezien hij in de Mini ook met Honda-spul rijdt. En warempel, hij bleek nog een verdelerkap te hebben liggen die Marcel vervolgens bij hem thuis is gaan ophalen. Super dat je op deze manier door mede-Ringers geholpen wordt en je toch weer verder kunt! Het lijkt soms één grote familie. Marcel kon zodoende op zondag in ieder geval weer rijden. De dag liep al aardig op zijn einde dus heb ik snel nog wat rondes gedaan. Deze laatste rondes waren de beste van de hele dag: relatief weinig verkeer en nauwelijks situaties met gele vlaggen. Helaas gebeurde er toch nog een ongeluk waardoor de baan toch nog eerder dan gepland dicht ging. Onvoorstelbaar dat een Nederlander in Breidscheid vele minuten nadat de rode lamp aan was, toch nog door het rode licht de baan op ging. Ik mag hopen dat desbetreffende persoon een flinke reprimande heeft gekregen boven bij start-finish. Als je zelf ooit bij een ongeval op een afgesloten baan hebt gestaan, weet je pas hoe gevaarlijk het is als er nog verkeer aan komt terwijl je denkt dat de baan afgesloten is. Zowel bij Zum Kleeblatt als bij Aviano was het vol met eters dus hebben we op het terras gezeten bij Zum Ahrbogen. Heerlijke schnitzel gegeten om daarna de tent op te vouwen op de camping en net voor tienen huiswaarts te keren. Met een voorspelling van 20-40 liter water per m2 en 99% kans op regen zag ik het niet zitten om op zondag zowel van de camping als de Ring af te spoelen. Het weer kan veranderlijk zijn op de Ring, maar deze voorspelling was wel wel extreem nat. Getuige onderstaande foto van de webcam op zondag, had ik zaterdag het juiste besluit genomen door naar huis te rijden.
Het was weer als vanouds gezellig met o.a. Patrick, Martin, Marcel, Marco e.a. dus ik heb me prima vermaakt. Tot voor kort had ik geen eigen auto-ambulance en tot die tijd heb ik nooit het gevoel gehad "ik hoop dat hij heel blijft". Vreemd genoeg had ik dat vandaag wel een paar keer. Gelukkig is hij heel gebleven en was ik 1,5u later weer thuis. Volgende keer toch maar weer met de ambulance want dat geeft toch net een lekkerder gevoel. En Patrick, volgende keer met de Golf 1 hè? Je hebt dat ding immers niet voor niks! Met drie auto-ambulances (Marco, Marcel en ondergetekende) kom je sowieso altijd wel thuis. Allen thanx voor de gezelligheid en tot de volgende keer! |