3 oktober 2010


Ik had eigenlijk een weekend gewilt, maar gezien de sombere voorspelling voor zaterdag had ik dit weekend eigenlijk vaarwel gezegd. Op het laatste moment besloten om toch nog uitsluitend op zondag te gaan. De DS3000 endurance-blokken waren na het vorige bezoek wel helemaal op dus was het tijd voor ander spul. Dit maal heb ik de Carbon Loraine RC06 gemonteerd. Het verschil in blokdikte tussen oud en nieuw is ondanks de slechte foto wel duidelijk.

's Ochtends rond zessen opgestaan om vervolgens over een compleet verlaten weg richting de Ring te rijden. Zoals gebruikelijk eerst op de camping een kop koffie gedronken waar het een groot smurfen-festijn was. Vrijwel alle smurfen uit het verleden waren aanwezig. Helaas niet allen meer in bezit van een blauwe Golf 1, maar dat maakte het plezier er niet minder om. Door hun aanwezigheid en doordat diversen tegenwoordig de auto op een auto-ambulance meenemen was het aardig druk op de sleutelplek. 

Na wat socializen Ringwaarts gereden, maar ik hoorde een tik bij het linker voorwiel. Omdat ik het niet vertrouwde ben ik terug gereden naar de "pitsstraat" om daar het wiel even van de auto te halen. Er was niks te zien dus het zal de nieuwe remmerij wel zijn geweest.

Eindelijk kon ik dan rond half elf beginnen aan mijn eerste rondje. Helaas mocht het niet zo zijn want de baan was alweer dicht. Al snel ging het verhaal de ronde over een Mini die in Schwedenkreuz het gras in was gedoken en hard over de kop was gegaan. En traumaheli en twee ambulances waren noodzakelijk om de drie inzittenden af te voeren. Paul en Floor hadden de pech enkele meters achter de Mini te rijden dus ze hebben alles van heel dichtbij mee moeten maken en ook het verhaal aan de politie moeten doen. Ondertussen nuttigden wij maar een drankje in het zonnetje op het terras bij Rainer. Men 20+ graden leek het wel zomer vandaag. De Mini was zo plat als een dubbeltje, maar gelukkig zijn de inzittenden er met relatief licht letsel vanaf gekomen. De vorm van de auto deed ernstiger vermoeden.

Met de prachtige voorspelling voor vandaag zag ik de bui al wel een beetje hangen..... dit zou wel eens n van de drukste dagen van het jaar kunnen worden. Dit bleek uiteindelijk ook het geval met wachtrijen tot bij Galgenkopf zodra de baan weer eens dicht ging. Hieronder een foto die Marcel (Clio met witte velgen) in de loop van de middag heeft genomen bij start-finish. Deze ene foto geeft een goed beeld van hoe de dag was. Marcel bedankt voor deze prachtige sfeerfoto!

Met dat vermoeden in het voorhoofd heb ik maar zo veel mogelijk rondes gereden in mijn eerste sessie. In die rondes was het ook een grote drukte op de baan. In de vierde ronde brandden over een afstand van enkele kilometers de oranje lampen omdat overal wat was gebeurd.  Na vier rondes was de benzine echter een heel eind op en wilde de koffie het lichaam verlaten. Tijd voor een stop waarbij de 205 geen zin meer had om te starten bij het Aral-tankstation. Het zelf-herstellende vermogen van een 205 is ongekend en zodoende deed hij het een minuut later weer. Ook de rest van de dag heeft hij het gewoon gedaan.

Inmiddels was het tijd om een hapje te eten. Rens zat echter "vast" bij start-finish. In totaal heeft hij er 2 uur over gedaan om 1,5 rondje te kunnen rijden. In al mijn rondes heb ik hem op de openbare weg zien staan in de rij om de baan op te gaan. Hoezo druk? Het was genieten in het zonnetjes met een Colaatje en een currywurst met pommes. Een maal terug was de rij bij het eten ook erg lang geworden dus ook daar kon hij weer achteraan sluiten.....

Na het eten zijn we bij Hatzenbach gaan kijken in de hoop ook wat foto's van Rens in actie te kunnen schieten. Helaas ging de baan na korte tijd alweer dicht dus toen ben ik maar wat gaan slapen in het gras. 

Na een uur ging hij eindelijk weer open, maar helaas geen Rens voorbij zien komen. Er kwamen wel heel veel andere auto's voorbij. Ondanks dat het inmiddels 16u was, was het nog een drukte van jewelste op de baan.

Er kwamen wel genoeg andere Nederlanders voorbij die ik ook maar even op de gevoelige plaat heb vastgelegd. De Golf van Marco klonk wel heel apart overigens. Patrick had het ook weer goed naar zijn zin getuige de hoeveelheid rondjes die hij aan het rijden was met de blauwe Golf 1.

Voor de frequente Ringbezoekers zijn Porsches GT3 de normaalste zaak van de wereld. Het valt pas op hoeveel duur en exclusief spul er rondrijdt als er iemand bij is die voor de eerste keer aanwezig was. De moeder van Floor verbaasde zich dan ook enorm over de enorme kermis rondom de Ring. Hieronder een selectie van wat leuk automobiel spul in actie.

Nadat de baan weer een half uurtje open was, zijn we maar weer eens naar Breidscheid gereden met het idee om wat rondjes te gaan rijden. Marloes dit keer weer eens op de passagiersstoel, maar wederom was het erg druk op de baan. Onderin de Fuchsrohre stond iemand te zwaaien dus daar moest de remmerij even fors aangesproken worden. Net na de dip was een Z3 van links naar rechts in de vangrails gedoken dus de hele baan lag onder de vloeistoffen en onderdelen. Omdat een baansluiting zeer aannemelijk was en ik weinig zin had in die mega-rij bij start-finish hebben we de baan bij Breidscheid weer verlaten. In de pitsstraat was de rest al bezig met het op laden van de auto's. Marco had een afgebroken uitlaat dus daar kwam die herrie vandaan die we hoorden in Hatzenbach. Ik had weinig zin om nog te wachten op een volgende opening van de baan dus hebben we de 205 op de ambulance gezet.

Na een sanitaire stop op de camping en een vaarwel aan de smurfen was het tijd om in konvooi richting de A61 te gaan. Helaas was de pret qua doorrijden van korte duur door een file. Onderweg half Ringend Nederland waaronder Rembrandt, Paul, Maikel etc.  voorbij zien komen die allen vrolijk toeterden, knipperden en zwaaiden. Ondanks de invallende duisternis is de 530 met daarachter de ambulance dus blijkbaar goed herkenbaar. Gelukkig duurde het niet al te lang waardoor we inclusief een stop bij de Mac Helden om 21.30u thuis.

Het weer was prachtig en het was uiteraard ook weer erg gezellig langs de baan, maar qua rondes rijden was dit zeker niet de beste dag van het jaar. Desalniettemin was het weer een geslaagd dagje Ring wat eigenlijk mijn laatste Ringdag van het jaar zou zijn. Met slechts 5 rondes op de teller en meer baansluittijd dan baan-open-tijd is het eigenlijk geen waardige afsluiter.............