8 juni 2012


Helaas bleek begin dit jaar dat de kopboutgaten in het onderblok gescheurd waren wat de oorzaak was van olie in het koelreservoir. Er zat niks anders op dan een ander onderblok monteren. De afgelopen tijd heeft de 535 bij Simon gestaan voor o.a. de volgende zaken:

- ander onderblok, vervangen drijfstang & hoofdlagers, kop vlakken en alle bijkomende andere zaken
- nieuwe radiateur
- nieuwe Spal fan
- reparatie uitlaatspruitstuk
- aanpassen frame bijrijderstoel
- herstellen beide voorste kriksteunen
- montage meters voor oliedruk, olietemperatuur en watertemperatuur

Dit jaar geen jaarkaart voor mij aangezien ik ook wat andere trackdays wil rijden. Zonder jaarkaart is de lol er in de weekenden wel een beetje vanaf: baansluitingen zijn aan de orde van de dag en je staat kwartieren lang in de rij om de baan op te komen. Op diverse fora lees ik wel eens dat de Ring altijd druk is, maar die mening deel ik niet. Het is een kwestie van de goede tijdstippen uitzoeken en dan valt het allemaal reuze mee. Tot wo.avond werd aangegeven dat de baan vandaag van 8.00-16.30u open zou zijn, maar zoals wel vaker heeft men zich op het laatste moment bedacht waardoor de tijd werd bijgesteld naar 13.30u. Vroeg aanwezig zijn was dus noodzakelijk.

Twee minuten voor bovenstaand tijdstip ging de wekker dus dat was betrekkelijk vroeg. Vanuit Oosterhout is het met de aanhanger erachter een kleine 3 uur rijden dus rond 8.00u in Adenau zou moeten lukken. Gelukkig is het op dat tijdstip in deze periode van het jaar al licht dus dat verzacht de pijn een beetje. Helaas liep het plan toch iets anders doordat men op de A61 aan het asfalteren was waardoor het verkeer op één rijstrook werd gezet. Nog voor 7.00u stond ik al in een flinke rij met auto's.

De X5 heeft ten opzichte van mijn 530d het voordeel dat ik door mijn 205-racer heen kan kijken met de binnenspiegel doordat je een stuk hoger zit in de X5. Die vlieger gaat met de 535 op de aanhanger wat minder op omdat de 535 een stuk groter is en daarnaast zit de kooi aardig in het zicht. Het is echter altijd nog beter dan niets.

8.00u in Adenau was toch al niet haalbaar dus eerst maar eens de camping met een bezoekje vereerd voor een lekkere grote bak koffie. Het zonnetje scheen al volop dus de weersvoorspelling met een graad of 18 en zon zou wel eens uit kunnen komen. Net iets voor 9.00u was ik uiteindelijk in Adenau waarna het volgende circus zich voltrok: auto van de kar, voltanken, ramen schoonmaken, bandenspanning controleren en ten slotte naar boven rijden voor een 25-ronden-kaart. Al met al was het dus alsnog bijna half tien voordat ik aan mijn eerste ronde kon beginnen.

Het was al weer meer dan zes maanden geleden dat ik op snelheid een ronde over de Ring had gereden en het was duidelijk te merken dat ik weer wat in mijn ritme moest komen. Veel ervaring heb ik nog niet met de grote 5-serie en doordat ik de laatste tijd veel in de kleine Mazda MX-5 op pad ben geweest voelde het aan alsof ik met een enorm gevaarte op weg was. Op de drie meters in de middenconsole kon ik het motorisch gebeuren bijhouden en gelukkig stonden die meters allemaal positief. Na 2 rondes even onder de motorkap gekeken naar mogelijke lekkages, maar ook die waren er gelukkig niet. Zoals je hieronder kunt zien was het zelfs bij de start op de parkeerplaats heerlijk rustig.

Langzaam maar zeker begon het ritme weer wat te komen en ging de snelheid omhoog. Mijn leercurve met een nieuwe auto is zeer vlak dus het zal wel een tijdje duren voordat ik echt rap met de 535 over de baan ga. Ondertussen werd ik bijvoorbeeld nog steeds ingehaald door Clio RS-en etc. Maar ik had veel plezier en daar gaat het uiteindelijk om. Uiteraard hield ik met een half oog de meters in de gaten: water op 80 a 90 graden en olietemperatuur hing ook rond de 80 graden dus dat was allemaal prima voor elkaar. Totdat ik op een gegeven moment in Schwalbenschwanz de watertemperatuur boven de 100 graden zag staan. Gelukkig aan het einde van de baan dus de auto direct bij het verlaten van de baan aan de kant gezet om eens te kijken wat het kon zijn. Water (ik rij niet met koelvloeistof) all over the place, zoals je hieronder kunt zien.

Het euvel was snel gevonden: de slang bovenop de radiateur was een stuk verschoven waardoor hij op die plek het water eruit gooide. En daar sta je dan boven bij start-finish zonder dat er bekenden aanwezig zijn waarbij je gereedschap in Adenau ligt. Dus was enige creativiteit gewenst: auto op contact gezet en zonder de motor te laten lopen helemaal naar beneden laten rollen. Da's nog best een uitdaging want stuurbekrachtiging en rembekrachtiging zijn dan ook compleet weg. Bij de T-kruising n Adenau nog één keer kort gestart om op gang te komen en zo ben ik rollend helemaal in Breidscheid gekomen. De grote vraag is echter: wat was er eerst: die hoge motortemperatuur waardoor de druk zo hard oploopt en het zwakste punt in het koelsysteem het begeeft, of heeft het verlies aan water geleid tot die hoge temperatuur?

Op naar de drankenmarkt voor wat flessen water om het systeem weer bij te vullen nadat ik de koelslang netjes recht had gemaakt en weer gemonteerd had. Uiteindelijk ging er zo'n 2 liter water in dus hij was toch al aardig wat kwijt geraakt. Met behulp van telefonisch advies van Simon de boel ontlucht en rustig op de openbare weg gaan rijden. De temperatuur bleef hoog, dus mogelijk dat er toch nog wat lucht in het systeem zat. Boutje op thermostaathuis nogmaals losgedraaid en een sissend geluid en pas na enige tijd water gaf aan dat er toch nog wat lucht in zat. Vaatje weer gevuld en zie daar een constante temperatuur van 80 graden. Aan de radiateur kan het in ieder geval niet liggen want dat is een aardige joekel. Hetzelfde geldt overigens voor de nieuwe Spal-fan die daarvoor hangt.

Boven bij de start was het al niet druk, maar in Breidscheid was het helemaal uitgestorven. Gelukkig was er nog wel een enkele fotograaf langs de baan te vinden. Baansluitingen zijn er vandaag ook niet geweest en ik heb slechts twee ongelukken gezien, waarvan één live. Het weer was met een dikke 20 graden en een zonnetje ook helemaal perfect.

Nadat ik op de openbare weg had geconstateerd dat de temperatuur netjes op 80 grd bleef was het tijd om weer wat rondes te gaan rijden. Vanaf Hatzenbach zat een huur-Mégane van Ron Simons me op de hielen, maar ik had het idee dat hij de weg niet zo heel goed kende en maar een beetje blindelings achter mij aan jakkerde. Op een gegeven moment kwam hij echter zo dicht achter me rijden dat ik hem bij de uitgang van Adenauer Forst maar voorbij heb laten gaan. Eén bocht later ging het mis: met een te hoge snelheid dook hij Metzgesfeld in waardoor hij aan de buitenkant van de bocht in de geleiderail klapte. Een pijnlijke, maar ook kostbare les vrees ik.

Ik had inmiddels steeds meer schik met de 535. De wegligging is fenomenaal en de grens ligt heel ver weg. Inmiddels liep het al richting 13.00u dus de dag zat er bijna op. Het motortje loopt prima en ook de watertemperatuur leek weer onder controle. Leek, want na 3 rondes met 80-85 graden stond hij in één keer bij Galgenkopf weer boven de 100 grd. Ik had mijn ratel met dopje 8 erop en een fles water preventief meegenomen, maar het duurt even voordat je dop van het vaatje eraf kunt halen door de druk die nog in het systeem zit. Tijd genoeg voor een foto:

Ontluchtingsnippel op thermostaathuis losgedraaid waarbij er dit keer helemaal geen water uit kwam. 0,3 liter in het vaatje gegooid en toen liep het er weer uit. Motor gestart en met een mooie 80 grd naar de kar gereden aangezien de baan toch bijna dicht zou gaan. Mogelijk dat toch weer een luchtbel in het systeem de temperatuur heeft doen ophogen. De tijd zal het leren of dat het euvel was.

 

Ik had gehoopt vandaag een ronde of 10 te kunnen rijden, maar helaas heb ik dat op 1 of 2 na niet gehaald, maar desalniettemin heb ik me weer enorm goed vermaakt. Sociaal gezien is zo'n stille vrijdag wellicht saai, maar om wat rondjes te rijden was het helemaal geweldig. Op naar een volgend bezoek ergens in juli.