5-6 augustus 2012
Aangezien ik een beetje klaar
ben met de drukte in de weekenden en er dit jaar nog maar weinig dagen zijn
waarop de baan door de week minimaal een halve dag open is, had ik bedacht om
toch nog maar eens te gaan voor een maandagmiddag. Omdat de 535 motorisch niet
doet wat hij moet doen, heb ik de 205 weer aangeslingerd: frisse APK erop,
starten en rijden met dat apparaat. Op vrijdag-avond de 205 al meegenomen vanuit
de stalling naar huis zodat ik nog wat puntjes na kon lopen, de banden voor en
achter kon wisselen en het wagentje nog even kon wassen.
Zondag:
Om alleen voor een paar uurtjes op maandagmiddag te gaan leek me ook wat karig dus had ik bedacht om op zondag aan het einde van de dag nog wat rondes te gaan rijden in de hoop dat het dan rustiger zou zijn. De webcam toonde op zondag-ochtend een zeiknatte baan dus ik kon het rustig aan doen.
De temperatuur beloofde veel goeds dus met de korte broek aan richting de Ring. Het was heerlijk rustig op de weg waardoor ik in een kleine drie uur op de camping was. De temperatuur lag dermate hoog dat een deel van de mafkezen in de Ahr in het water zaten. De Ahr was helder en er stond nauwelijks stroming dus vandaag kon dat nog.
Het tentje stond in een paar minuten waarna een lunch bij de Ring volgde. Op zondag is veelal plaats genoeg bij de Aldi voor de aanhanger. Net iets makkelijker te belopen dan de “vaste” plek iets verderop.
Zoals verwacht was er sprake van een baansluiting. Gelukkig was hij van korte duur zodat mijn eerste rondje gemaakt kon worden. Bij gebrek aan een jaarkaart op naar start-finish waar ik helaas weer tegen een hek aanliep: toch weer een baansluiting. Deze sluiting heb ik gebruikt om wat foto’s te maken in de omgeving die ik weer voor mijn site kan gebruiken.
In Breidscheid een drankje gedaan met Friso en Michiel en gelukkig ging de baan enige tijd later weer open. Meestal wacht ik nog een minuut of 15 a 20 tot de grootste drukte voorbij is. Zo gezegd zo gedaan en weer naar boven gegaan. Ditmaal had ik geluk en was er geen baansluiting. Het was alweer 9 maanden geleden dat ik met de 205 op de Ring had gereden waardoor het in het begin wat stroefjes ging. Qua drukte en wachtrijen op de baan viel het me nog best mee, maar na twee rondes volgde toch weer een baansluiting omdat her en der wat auto’s in de vangrail stonden. Helaas sneuvelden er dit weekend ook weer een huur-Swift en een huur-Sirocco. Het geluidsscherm in Breidscheid is trouwens ook niet meer zo mooi egaal grijs als het ooit was....
Het is soms aan autoleken moeilijk uit te leggen wat er zoal rondrijdt op de Ring. Het wemelt er van de GT3-RS-en, maar ook andere snelle apparaten zoals hieronder passeren regelmatig de revue.
Tot 11.30u was het zeiknat geweest, maar ook in de middag zag je overal nog donkere wolken om het circuit heen. Gelukkig bleef het bij die wolken en viel er niks uit.
De opening van de baan bleek van korte duur want binnen 20 minuten was daar de volgende sluiting alweer. Bij Pflanzgarten heb ik het einde van die baansluiting afgewacht in de hoop dat het daarna rustiger zou worden omdat het al tegen 18u liep. Nadat de baan een kwartiertje open was, toch maar weer richting de start gereden waarna ik 5 heerlijke rondes achter elkaar heb kunnen rijden. Veel volk was vertrokken waardoor het op de baan heel rustig was. Langzaam maar zeker kwam ik beter in mijn ritme en het blijft toch wel aardig als je onderstaande twee wagens inhaalt met je oude 205-je.
Steve was ook nog van de partij dus nog even bijgekletst en wat e34-kennis opgedaan. Als afsluiting van de dag met Friso een lekkere pizza bij Guilia’s gegeten en wat drankjes met Michiel en één of andere local gedaan. Zodoende kwam ik pas rond middernacht aan op de camping. Het had als een dolle geregend, maar gelukkig was mijn tentje van binnen droog.
Maandag:
Rustige start vandaag omdat de de baan toch pas om 13.00u open ging. Zittend in de ochtendzon op de camping vloog de tijd voorbij. Op naar Breidscheid waar Friso even later ook arriveerde met zijn combinatie. Ik had zijn Brian James aanhanger nog niet eerder goed bekeken, maar het is toch wel een erg mooi exemplaar. Weliswaar niet kantelbaar maar wel dermate laag en op een slimme manier voorzien rijplaten dat laden en lossen net zo snel gaat als met mijn kantelbaar exemplaar.
De eerste ronde was het op sommige plekken nog nat doordat het wat miezerde zoals op onderstaande foto te zien is. Een motorrijder in Hatzenbach bekeek de bandenstapel van te dichtbij, maar verder stond er niks in het gras of tegen de vangrail. Meestal is dat wel het geval bij zo’n semi-droge baan, maar ditmaal dus niet. De 205 was nog lichter dan voorheen aangezien de bijrijdersstoel nog in de 535 zit.
Daarna werd het een maandag zoals ik gehoopt had: droog, korte-broeken-temperatuur, weinig verkeer op de baan en geen wachtrijen bij de start. Eindelijk kon je weer eens zoveel rondes na elkaar rijden als je wilde en eenvoudig in Breidscheid achter de slagboom parkeren, maar ook daarvoor was plaats genoeg.
Na een ronde of vier nog een pauze ingebouwd en met Steve, Martijn, Friso en Harrie wat gedronken. Harrie was wat onzeker met zijn GT3-RS dus Steve heeft hem 1,5 vergezeld om wat aanwijzingen te geven. Verder hebben we nog wat zitten bomen over motorische opties voor mijn e34. Ik kreeg de smaak in de 205 steeds meer te pakken dus heb nog wat rondes van mijn 25-ronden-kaart afgereden. Op zo’n rustige maandag gaat dat snel maar rond 17u werd ik toch gedwongen om te stoppen omdat een Peugeot 306 in de Fuchsrohre de vangrail had opgezocht en zo wat onderdelen over de baan had verspreid. Ik had nog maar één rondje op mijn kaart dus ik vond het welletjes geweest: 205 op de aanhanger en op naar Oosterhout.
De 205 deed het zoals altijd weer probleemloos waardoor ik ergens tussen en de 15 en 20 rondes heb kunnen rijden. De vele baansluitingen en het wachten in de weekenden ben ik meer dan beu en vandaag bewees wel weer dat er gelukkig nog wel mogelijkheden zijn om in alle rust je rondes te rijden.