30 sep - 1 okt 2012


Het einde van het seizoen nadert met rasse schreden en het aantal dagen waarop de Ring op een niet-weekenddag een flink aantal uren is, is op één hand te tellen. De weersvoorspellling was ook uitermate goed dus was het tijd om toch maar eens richting de Ring te gaan. Ik had wat rondekaartjes bij elkaar gesprokkeld waardoor ik nog 16 rondes kon rijden. De 535 staat nog steeds in een hoekje te wachten op een reanimatie dus heb ik de good-old 205 maar weer meegenomen. Normaal gesproken sta ik altijd op camping Viktoria Station en op zich ben ik niet vies van wat frisse nachttemperaturen. Onderstaande omstandigheden hebben we op de camping immers ook overleefd. 

De animo om op de camping te gaan staan was echter niet al te groot dus voor de gezelligheid hoefde ik er niet per sé heen. Aangezien nachttemperaturen van rond het vriespunt werden voorspeld, was de keuze snel gemaakt: geen camping voor Paskal dit weekend. O.a. Marcel, Robert en Steven komen al een tijdje bij Ringrooms in Kottenborn. Dagje voor vertrek mail gestuurd en ik kreeg al snel een positieve reactie van Reinhard: er was nog een kamer vrij en hij kende mij nog wel want hij had me ooit met Robert gesproken op Flugplatz tijdens de 24hr. Dat was in 2007!! Een beetje geheugen hebben Reinhard en Sonja dus wel. Een uitgebreid review van Ringrooms volgt later deze week op mijn site. Conclusie: voor die paar Euro extra t.o.v. de camping kun je eigenlijk niet met je spullen gaan sjouwen en in de kou gaan liggen op een luchtbedje.

Zondag:
Ik wilde me richten op de maandag want de zondag is tegenwoordig meer sluiting dan opening. Om 9.00u op de webcam kijkend zag ik dat de eerste baansluiting alweer daar was dus besloten om rustig aan te doen. Zo rustig aan als op onderstaande foto hoefde echter ook weer niet. Vanaf de A61 de B257 op liep het verkeer aardig vast. Gelukkig hobbelde het verkeer na een kwartiertje weer rustig verder. 

Na hallo gezegd te hebben op de camping door naar de "pitsstraat" om de 205 van de aanhanger te halen aangezien het inmiddels al rond 13u was. Marco lag onder zijn Golf aangezien hij genoodzaakt was om ingang Hatzenbch vol over de kerbs te rijden omdat een huurwagen onverwacht naar links kwam zetten. Gelukkig bleeft de schade aan de Golf beperkt tot wat krassen aan de onderkant van de auto. Met de M3's van Gerwin en Philip waren we in ieder geval in goed gezelschap op onze vaste plek.

Lunchtime dus op naar Rainer voor een bak koffie en wat eten. Het zonnetje was heerlijk en in een t-shirtje was het genieten op het terras. Uiteraard zaten er wat bekenden zoals Marius, Marc, Tom, Jenna, Gerwin, Marcel, Bart, Johan dus het was weer een gezellig gebeuren. Op de baan, maar ook bij het tankstation was het erg druk. Na het eten dus maar besloten om richting Flugplatz te rijden en binnendoor richting Kottenborn om eens te kijken waar Ringrooms zit en waar ik mijn combinatie in het donker makkelijk kan parkeren. 

Na een hartelijke ontvangst door Reinhard de sleutels meegenomen en op naar het tankstation om de 205 te voorzien van wat 98-spul. Op naar de baan die (uiteraard) gesloten was. Even later bood Tom me wat passagiersrondes aan in de 130i. Dat had ik beter niet kunnen doen want het zet je toch weer aan het denken. Waarom nog een dedicated Ringtool zoals mijn 205 of 535 nemen, terwijl je met een 130i met lichte aanpassingen en een goede chauffeur zo'n beetje alles behalve enkele snelle M3's en GT3-RS-en het snot voor de ogen rijdt? Ok, de 130i is wel voorzien van een Drexler sper, Bilstein B16 onderstel, dikkere stabi's, CL RC05 blokken en een setje semi's, maar verder is het gewoon een comfortabele wagen waar je met het aircootje aan en het hondenrek achterin enorm hard mee rond kunt jakkeren. Aan het einde van de dag rij je vervolgens net zo relaxed naar huis. Da's een schril contrast t.o.v. mijn maandelijks dure trekauto, auto-ambulance en een kale herrie schoppende Ringtool. Je zou bijna de move gaan maken. Helaas was de pret na een halve ronde alweer over in verband met een baansluiting. Maar goed, er zijn ergere dingen dan in het zonnetje op het terras met "lotgenoten" praten over de leuke dingen in het leven.

Gelukkig duurde de baansluiting niet zo lang en konden we onze geplande drie rondes alsnog rijden. Ondanks dat de wagen nog fully loaded is, gaat hij er echt als een dolle vandoor met zijn 265 pk en 315 Nm. Vrijwel alles vlogen we voorbij en het onderstel in combinatie met de semi's deden zijn werk uitermate goed. In de derde ronde besloot een Fiat zijn auto helemaal op te vouwen door tussen wat vangrails heen en weer te stuiteren net voorbij Fluplatz dus einde oefening. Tom, bedankt voor de erg leuke rondes! En toen begon het wachten tot de volgende opening. Het is nog daarnaast ook nog even wachten op de echte mooie kleuren aan de boom, maar langzaam maar zeker verkleurt het toch al een beetje.

Eenmaal 17.45u dacht ik "nu is mijn moment en ga ik tot de baansluiting mijn rondes rijden". Na één ronde was het feest echter alweer voorbij en was bekend dat de baan niet meer open zou gaan. Een belletje leerde me dat o.a. Marius bij Aviano aan tafel zat dus ben ik bij hen aangeschoven. Het was al enige tijd bekend, maar we waren ons er niet echt van bewust tot halverwege het eten: dit was onze allerlaatste avond Aviano. Aviano is inmiddels gesloten omdat de eigenaar zich wil richten op zijn restaurant midden in Adenau. Het eten smaakte prima net zoals het wit bier wat ik daarna in Ringrooms met Johan en Bart heb zitten drinken. 

Maandag:

Scuderia-maandag dus een mooi wagenpark gegarandeerd. De cursisten mochten vandaag van 13-18u vrij rijden. Johan en Bart hadden een vroeg ontbijt gepland omdat ze op tijd moesten zijn voor de cursus. Ik had de combinatie al wel eens vaker gezien, maar toch blijft het een dik gezicht om twee van die GTS-en op één aanhanger te zien staan.

Sonja kwam me nog even vergezellen zodat ik niet alleen aan het voortreffelijke ontbijt zat. Ondanks dat ik alleen was, was het tot in de puntjes verzorgd en met de gratis wi-fi en mijn Ipad vemaakte ik me wel.

Na een heel rustig ontbijtje richting Breidscheid gereden voor een bak koffie met Michiel waar even later Rens, Cor, Maurice en Marieke ook aanschoven. Het bleef rustig in Breidscheid dus dat gaf hoop voor een mooie dag. Aan het weer lag het in ieder geval niet want het was wederom korte-mouwen-weer. Rens durft niet op R888's naar de Ring te rijden dus moesten deze nog even onder de paarse 306 gezet worden.

Ik was bij de eerste ronde iets eerder weg als Rens en Cor, maar Cor zat in no-time achter me met zijn Golf 6 GTi. In de rechte lijn is er met mijn 205-je geen bijhouden aan. Rens bleef wat achter door wat naar later bleek een aanlopend linker achterwiel. Na één ronde was de baan alweer dicht dus konden de spacers er achter weer onderuit zodat het aanlopen tot het verleden behoorde. Op het parkeerterrein nog even kennisgemaakt met Joep en we kwamen Ton ook nog tegen. Zijn razendsnelle MX-5 valt overigens meer op dan een GT3-RS. Het is dan wellicht niet mooi, maar wel uitermate functioneel en daar gaat het Ton om.

Een rondje parkeerplaats leverde daarnaast ook nog wel wat leuke auto's op. Foto's zeggen meer dan woorden.....

Goede afspraak gemaakt om met zijn 3-en achter elkaar de baan op te gaan, maar helaas gooide een persoon zonder kaartje roet in het eten. Het begon steeds lekkerder te gaan maar na enkele rondes was er toch weer een flink ongeval gebeurd met een motorrijder die de muur in Breidscheid had gekust. Het gevolg laat zich raden:

Toen ik de motorrijder en alle onderdelen van zijn motor verspreid over de baan zag liggen, ben ik direct de baan af gegaan in Breidscheid anders sta je boven weer in de rij en kun je weer binnendoor naar beneden rijden. Om er vervolgens zonder jaarkaart weer op te gaan moet je weer binnendoor naar boven rijden. Ik hoopte dat Rens dat net als Cor ook zou doen zodat we de laatste rondes van de dag samen konden rijden maar hij reed helaas door. Zelfs Frans was nog even langs gekomen met zijn MX-5 omdat de zon scheen. Da's natuurlijk een prachtig moment om eens met die fijne cabrio Ringwaarts te gaan. Ik had nog zes rondes op de kaart staan en toen de baan net iets voor 18u weer open ging wist ik dat die waarschijnlijk net niet op zou maken. Het waren echter wel de vijf mooiste rondes van het jaar: niet te warm en heerlijk rustig dus het was genieten met de hoofdletter G. Met nog 1 ronde op de kaart ging de baan dicht en dat betekende einde seizoen voor ondergetekende.

Auto op de kar gezet en alvast weggereden want Rens was nog met zijn banden aan het vechten. Net voor Venlo kwamen ze me voorbij dus het tijdsverschil was minimaal. Al met al twee leuke dagen waarbij de zondag een zondag was als zo velen: te veel baansluitingen. De 205 is inmiddels geschorst dus daarmee kom ik dit jaar niet meer op de Ring. Hoe volgend jaar verder te gaan weet ik nog niet. De vele baansluitingen en het bijbehorende wachten maken voor mij dat de lol er wel een beetje vanaf is in de weekenden. Op naar het ski-seizoen en dan zien we volgend voorjaar wel weer verder.