19 - 21 oktober 2012
De
herfst is mijn ogen de mooiste periode om op de Ring te zijn. De
herfstkleuren zijn overweldigend en de temperatuur kan nog prima zijn. Voor dit weekend werd 22 graden en zon voorspeld dus
het moest wel een perfect weekend worden. Beide racers zijn geschorst,
maar met dit weer is het zeker geen straf om met de cabrio op pad te
gaan. Om te beginnen hebben we een dagje vrij gepakt om optimaal van het mooie weer te
kunnen genieten.
Vrijdag:
De snelweg is niet het domein van de MX-5 dus vanaf Aachen ging het
binnendoor via de B258, B266 en wat gele weggetjes richting
Altenahr. Op en rondom de Ring kom ik al vaak genoeg dus het leek ons
wel aardig om dit weekend niet alleen maar alles in het teken van de Ring te laten zijn.
Onderweg naar de camping Viktoria Station kom je altijd langs de
rodelbaan in Altenahr. Ik was er ooit wel eens geweest, maar dat was meer
dan 10 jaar geleden. We hebben beiden een vierritten-kaart gekocht dus we konden
even vooruit. De eerste rit rustig het bochtenverloop verkend en
langzaam maar zeker de snelheid wat opgevoerd. Tussendoor nog een
drankje gedaan in de zon op het terras waarna we de laatste ritjes
hebben gedaan. Voor 7€ per persoon voor 4 ritten hoef je het om het
geld in ieder geval niet te laten. Ik heb me uitermate goed vermaakt en
zodra ik eens een uurtje over heb, kom ik er ongetwijfeld nog eens.
Er was tot 18.30u touristenfahrt dus in Breidscheid hebben we daar nog even naar gekeken. Opvallend was dat het tempo veel lager lag dan op een gemiddelde weekenddag. Er waren duidelijk veel mensen aan het rijden die de baan niet zo heel goed kenden. Nu zie je beste wel wat rare creaties op de baan voorbij komen en dan mag ondergetekende natuurlijk niet ontbreken. Even later kwamen we hem op de weg ook nog voorbij waarbij hij aan zijn voorwiel stond te trekken om te controleren of het wiel nog wel vast zat...
Lekker rustig dus op naar boven om met de MX-5 een rondje te doen. Helaas was de baan alweer dicht dus dat rondje bleef nog even staan tot zaterdag. Rondje parkeerplaats gedaan en de M5-Ringtaxi maar eens op de foto gezet. Ik zag op mijn site dat ik die er nog niet bij had staan onder het kopje Ringtaxi.
Vervolgens zijn we op weg gegaan naar het Dorint-hotel. Hoezo het Dorint zul je je wellicht afvragen als je normaal mijn verslagen leest. Meestal slaap ik op camping Viktoria Station, maar het leek ons ook wel aardig om eens een keer wat luxer te vertoeven in de Eifel. Niet goedkoop maar middels een aanbieding van 250€ voor twee nachten inclusief 2x ontbijt en 2x avondeten, gratis gebruik wi-fi, zwembad, sauna etc was het ook niet onoverkomelijk. De parkeergarage was gevuld met o.a. GT3's, Bentley's, BMW M's en Audi RS-en dus onze MX-5 paste daar prima bij :). Het hotel is van binnen helemaal op een leuke wijze aangekleed met auto-gerelateerde zaken. Zo hangt bijvoorbeeld de gang en de bar vol met oude foto's van de Ring.
Zaterdag:
Vanuit het hotel heb je zicht op de start-finish-lijn van het
Formule-1-circuit. Het onbijt-buffet was zoals verwacht in een
vier-sterren-hotel van prima kwaliteit. Ook vanuit de ontbijtzaal heb
je zicht op het circuit waar tijdens ons ontbijt de Superkarts aan het
rijden waren. Wat gaan die aparaatjes extreem hard op het rechte stuk!
Met 95 pk op een totaal gewicht inclusief bestuurder van iets meer dan
200 kg is dat overigens niet zo heel vreemd. Nog wat cijfers: 0-100
< 3 sec; top van 250 km/h; 160-0 in 2 sec; 3g in de bochten.
Volgens mij weet je echt niet wat je meemaakt als je zo dicht op het
asfalt zittend zo hard gaat. Ik had ze nog nooit gezien, maar vond het
zeer indrukwekkend.
Na het heerlijke ontbijt vonden we het rond 10.30u tijd voor een laatste rondje Ring met de MX-5 zodat we daarvoor niet vroeg terug hoefden te zijn uit Koblenz. Ik had de vier kaartjes goed uit elkaar gehouden waardoor ik direct het juiste kaartje had met daarop nog één ronde.
Het was redelijk rustig op de baan, maar op Kesselchen was een BMW-rijder toch verrast door de natte plekken op de baan hard in de vangrail gegaan. De MX-5 is geen Ringtool dus ik ga er redelijk rustig mee over de baan waardoor je alle tijd hebt om rustig met elkaar te praten.
Via allerlei binnendoor-weggetjes zijn we daarna naar Koblenz gereden om daar wat te shoppen en de stad te bekijken. Het weer was prachtig dus het was aangenaam rondwandelen met uiteraard een terrasje in de zon. Het punt waar de Moezel en Rijn bij elkaar komen is natuurlijk een must-see in Koblenz.
Het mooie van deze streek is dat je door de bosrijke Eifel naar Koblenz kunt rijden, maar met de Moezel een totaal andere omgeving ook in de buurt hebt. Zodoende zijn we via de Moezel en Cochem weer terug richting Nürburg gereden. Wat is het toch prachtig sturen in deze omgeving en wat is Nederland dan maar saai! Nog even een drankje gedaan bij Rainer die er gelukkig zelf ook weer was na een ziektebed van enige tijd. Tenslotte de R8 V10 van Hannes nog even op de foto gezet waarna het alweer bijna tijd was om aan te schuiven voor het prima verzorgde diner in het Dorint.
Zondag:
Ditmaal werd het uitzicht vanaf de ontbijttafel verzorgd door de
RCN-training waarbij het deelnemersveld varieert van een dikke race-GT3
tot een oude Mercedes SEC. Het moge duidelijk wezen dat er vervelendere
ontbijtlokates zijn dan het Dorint. Verder niets dan lof over dit
hotel: alle personeel is uitermate vriendelijk en behulpzaam, de kamers
zijn pirma voor mekaar, het diner en ontbijt zijn uitgebreid etc. Wij
vroegen bij aankomst naar het zwembad waarna 5 minuten later bij onze kamer
twee badjassen en stoffen badslippers werden gebracht. Wat een service! Voor het hotel stond een leuke Wiesmann geparkeerd
dus de MX-5 ernaast en op de foto ermee.
Wandelen tijdens dit prachtig jaargetijde is genieten in de Eifel en aangezien Marloes nog nooit bij de Steilstrecke was geweest, hadden we een mooi doel: vanaf Brünnchen door het bos richting Hohe Acht en vanaf daar naar de Karussell en weer terug via de Steilstrecke. Zowel bij Pflanzgarten als bij Brünnchen hebben we nog even staan kijken naar de historische auto's. Prachtig om te zien hoe hard er met deze oude wagens over de Nordschleife gereden wordt. Met mijn simpele Ixus-camera lukt het niet om ze vast te leggen, dus hieronder een paar van het internet gekaapte foto's:
Tussen de historische auto's en de RCN-race zijn we door het bos richting de Karussell gelopen. De herfstkleuren zijn prachtig!
We waren precies op tijd om de start van de RCN-race mee te maken. Zoals eerder beschreven is het deelnemersveld zeer divers. Onderstaande foto's spreken wat dat betreft voor zich.
De steilstrecke is een aardige kuitenbijter, maar er waren toch een aantal mountainbikers die het presteerden om naar boven te fietsen. Langs één van de mooiste stukken van de baan zijn we terug gelopen naar de auto om vervolgens in Breidscheid nog even bij te kletsen met Marco. Vervolgens hebben we de waarschijnlijk laatste currywurst met pommes in de huidige stijl gegeten bij Hannes. Hannes is verkocht en gaat over 6 weken dicht om verbouwd te worden tot carnaval 2013. Gezien het interieur e.d. was dat eigenlijk ook wel eens de hoogste tijd. Nu maar hopen dat de prijzen niet sky-high gaan. Helaas kwam er aan dit weekend ook weer een einde: via de B258 binnendoor richting Aachen en vervolgens het laatste stuk via de snelweg naar Helmond. Een betere afsluiting van zo'n 8.500 km cabrio rijden in een half jaar konden we ons niet wensen dus de MX-5 staat daar nu in de garage te wachten op een mooi voorjaar.
Al met al was het dus een heerlijk weekend met prachtig weer in het mooiste jaargetijde om de Ring te bezoeken. Tenslotte nog een foto van Marius Graf die de herfskleuren op een prachtige wijze vast wist te leggen: