25 juli:


De rust vorige week vrijdag was me prima bevallen. Aangezien het aantal dagen dat hij door de week meer dan twee uur open is beperkt is, had ik ondanks het recente bezoek toch besloten om ook deze vrijdag nogmaal af te reizen richting de Ring. De baan zou van 14-19.30u open zijn en er was in de namiddag een kleine kans op regen voorspeld. Aangezien de Clio het nodige comfort biedt t.o.v. mijn 205-racer zoals minder herrie (door de aanwezigheid van isolatie), climate control en een radio had ik bedacht om maar eens met de Clio over de weg Ringwaarts te gaan. 6 pt gordels aan de kant, gewone gordel om, stoel tikje naar achter en de airco en radio aan en in alle comfort ging ik tussen het vakantieverkeer via de A61 Ringwaarts.

Zoals verwacht was het heerlijk rustig mede omdat de baan de twee dagen hierna dicht is. Het was gelukkig droog alhoewel er wel wat dreigende lucht hing. In de eerste twee rondes heb ik vier andere auto's gezien dus ook op de baan kon je niet echt van drukte spreken. Onderstaande foto in Breidscheid rond 14.15u zegt eigenlijk al genoeg.

Na twee rondjes de baan maar eens verlaten om wat te drinken. Vervolgens nog een paar rondes gedaan om daarna te stoppen in Breidscheid om de bandentemperatuur op te meten. Ik had zo'n vaag vermoeden dat de ca. 3,5-4,0 graden negatief camber wat te veel van het goede is in combinatie met de Federal sportieve straatband. Aangezien ik toch een infrarood thermometer heb voor mijn detail-werkzaamheden had ik die maar eens meegenomen zodat ik de temperatuur op de verschillende delen van het loopvlak kon meten. Bij een goede setup hoort dat ongeveer gelijk te zijn, maar dat was bij mij zeker niet het geval zoals hieronder aan de weergegeven temperaturen te zien is.

Inmiddels waren in Breidscheid de nodige andere Duitse Clio RS-rijders gearriveerd. Heb met hen ook een tijdje over de juiste setup voor de Ring gesproken. Daaruit bleek dat het effect van camber ook nog per band verschilt. Ga je naar een echte semi-slick dan is 3 - 3,5 graden prima, maar op een straatband is meer dan 3 graden te veel omdat je dan een te groot temperatuurverschil krijgt. Aangezien ik na het verslijten van de Federal's toch over wil stappen op echte semi's neem ik de wat mindere set-up op dit moment maar even voor lief. Na vorige week wat te hebben gespeeld met de bandenspanning ben ik nu eens in het midden gaan zitten op 2,5 bar warm en dat beviel me eigenlijk wel prima. De slijtage van de Federal's valt me overigens enorm mee. Inmiddels zijn er toch 30 rondjes Ring mee gereden en zo'n 500 straatkilometers. Er zijn mensen die in die tijd een set Dunlop Direzza's a 1.000€ er doorheen stoken. Zo nu en dan moet er ook getankt worden waarna er toch nog wat meer Nederlanders van de partij waren. Zowel Bart als Friso waren er met hun M3.

Het bleef heerlijk rustig zonder baansluitingen dus de rondjes volgden zich in rap tempo op. Met de airco uit en een buitentemperatuur die meer dan 10 grd lager lag dan vorige week (ca 22 grd) loopt de Clio nog beter. Rustig aftastend en de snelheid beetje bij beetje opvoerende begon ik er steeds meer schik in te krijgen. Helaas vergeet ik toch nog wel eens de ESP uit te zetten waardoor ik ook deze dag weer een keer bijna tot stilstand kwam in de Karussell. Toch maar een stickertje bij de startknop plakken. Het gaafste geluid vandaag kwam toch wel voor rekening van onderstaande Lexus LF-A. Wat een heerlijk jankende bak is dat zoals in dit geluidsfragment op Youtube ook te horen is.

Her en der vielen wat spetters en gezien de donkere lucht rondom de Ring kon het niet meer lang duren voordat het wat harder zou gaan regenen. Het effect laat zich raden: een motorrijder in Aremberg onderuit en een Golf in Hatzenbach die zijn complete voorkant eraf had gereden. Een half-natte baan is niet mijn ding dus tijd om wat te eten. De regen zette helaas door, maar ik heb toch nog twee rondjes gereden. In het één-na-laatste rondje klapte een Engelse MR2 net voor mij in Kallenhard hard in de vangrail. Aangezien een andere auto al stopte bij het ongeval ben ik doorgereden naar Breidscheid en heb daar het ongeval doorgegeven. Een ronde later stonden de marshalls er al bij en ik besloot het toen ook maar voor gezien te houden. Regen is niet mijn ding en met zoveel negatief camber is grip op de vooras ver te zoeken. Marius heeft een heleboel foto's van de Clio geschoten waaronder onderstaande.

De Clio deed het weer voortreffelijk en ik krijg steeds meer schik met het autootje dus de 205-racer gaat in de verkoop. Op naar de camping om daar nog wat bij te kletsen met Marco onder het genot van een bak koffie. 

Vervolgens verder doorgereden richting Nederland alwaar Frans me uitnodigde voor een kop koffie waardoor de aankomst thuis uiteindelijk pas rond middernacht was. Heen & terug over de weg gaat eigenlijk prima met de Clio dus ik sluit niet uit dat ik dat vaker ga doen voor een dagtripje. Het was in ieder geval een heerlijk rustig dagje zoals er wel meer mogen komen.