6 augustus:


Avondsessies op de Nordschleife zijn altijd heerlijk rustig om wat rondes te rijden. Omdat vandaag ook nog eens het F1-circuit open was voor Touristenfahrt van 13-20u had ik bedacht om deze twee maar eens te combineren: eerst wat sessies op het F1-circuit en aan het einde van de dag wat rondes op de Nordschleife. Wederom gekozen om met de Clio over de weg Ringwaarts te rijden aangezien dat toch wel lekker snel en makkelijk is voor een half-daags-bezoekje. Aangekomen op het F1-circuit even uitgevogeld hoe het werkt met de Touristenfahrt-sessie op het F1-cricuit, maar eigenlijk was het heel simpel: je koopt een kaartje voor een sessie van 15 min (27 Euro) en sluit aan in de rij met wachtenden in de pitsstraat. Voor de jaarkaarthouders zijn de Touristenfahrten op het F1-circuit gratis.

Per sessie worden maximaal een auto of 30 en 10 motoren toegelaten zodat het niet al te druk wordt op de baan. De sessie voor mij was vol dus dat gaf wat tijd om het voorbij blazende spul op het rechte stuk eens te aanschouwen. Het deelenemersveld was weer zeer divers: van motoren die met 270 km/u over het rechte stuk denderen tot een Seat Alhambra die rustig zijn rondjes reed. Ook de bestuurder daarvan had het getuige zijn duimpje prima naar zijn zin.

Ik had in het verleden al eens vaker op het F1-circuit gereden, dus ik wist wel een beetje waar de weg heen ging. Toch blijft zo'n enorm brede baan wel wennen. Het geeft echter wel meer ruimte om de grens van de auto op te zoeken. Al vrij snel werd duidelijk dat je hier nog meer merkt dat de Federal straatbanden minder grip bieden dan echte semi's. Na een kwartiertje werd iedereen van de baan gehaald aangezien het tijd was voor de volgende sessie. Ik had me prima vermaakt, maar de Nordschleife vind ik toch veel gaver en uitdagender. Even later heb ik nog een sessie gedaan waarin het alweer iets lekkerder ging. Twee sessies vond ik echter voldoende voor vandaag en de tijd vloog ook voorbij. Mede-Ringliefhebber Michel heb ik ook nog vastgelegd op de gevoelige plaat.

Vervolgens nog even bij de Nordschleife geweest om naar de trackday van Driving-fun te kijken en een praatje te maken met Peter en de vorige eigenaar van mijn Clio Joost. De lucht begon aardig te betrekken dus ik hoopte maar dat het droog zou blijven.

Gelukkig was het tijdens de eerste rondes nog steeds droog waardoor het heerlijk sturen was. Tot mijn verbazing stond er na het eerste rondje op de openbare weg boven bij start-finish een rij met auto's om de Nordschleife op te gaan. Zo'n "drukte" had ik eerlijk gezegd niet verwacht. Waarschijnlijk waren er meer mensen die de combinatie F1-circuit & Nordschleife gingen maken. Op de baan was het echter heerlijk rustig rijden. Er waren duidelijk minder snelle jongens (GT3's, M3's etc) als op weekenddagen en dus was het wel lekker sturen zonder dat je om de haverklap aan de kant moet voor zo'n laagvliegend apparaat. Onderstaande Radical had overigens wel een bochtensnelheid waar je met een normale auto alleen maar van kunt dromen.

In no-time had ik er al weer vier rondes op zitten. Het ging echter dermate lekker op de rustige baan dat ik na een snelle stop besloot om het er nog maar eens van te nemen. Het gevoel met de Clio begint steeds meer te komen dus ik had het enorm naar mijn zin. Ook nog een rondje achter onderstaande Corsa gereden die er ook aardig de sokken in had. Gelukkig was het nog steeds droog, maar gezien de wolken die rap dichterbij kwamen kon het niet lang meer duren voordat de eerste druppel zouden vallen. 

In de zevende ronde ging het dan toch mis met een motorrijder die onderuit was gegaan bij het uitkomen van de kleine Karussell. Baan dicht en gezien het tijdstip zou hij die dag ook niet meer open gaan. In Breidscheid nog even met Joost en Benno staan praten. Ze hadden wat pech met een lekke band onder de e92 M3 tijdens de trackday, maar met wat lokale hulp zijn ze uiteindelijk toch thuis gekomen. De baan was nog niet dicht of het begon te druppelen dus dat was een prima timing. Binnen twee uurtjes zat ik weer thuis op de bank. Al met al een lekker middagje kunnen sturen met de Clio waarbij de rondjes op de Nordschleife toch wel veruit het leukste waren. Inmiddels 3x meer de Clio Ringwaarts geweest in 3 weken tijd en de conclusie is wel helder: de Clio is een blijvertje. Komende winter een kooi erin en in het voorjaar semislicks eronder en dan is hij wel zo'n beetje af. Een mooie foto van Martin ter afsluiting: