3-4 oktober:

De zogenaamde Green Hell driving days (vier dagen na elkaar de hele dag geopend) staan nou niet echt bekend om hun rust, maar toch leek het me wel aardig om nog eens twee dagen Ringwaarts te gaan. De weersvoorspelling voor vrijdag en zaterdag was uitermate goed, maar voor zondag werd slecht weer voorspeld dus besloten om maar twee dagen te gaan. De Clio is dermate laag dat de aanhanger wat aanpassingen behoefde. Ondanks de kantelbare aanhanger had ik toch wat rijplankjes nodig en het uitstappen via de kofferbak was ik ook wel beu. Dat laatste was noodzakelijk omdat de deur niet over de spatborden van de kar heen kon. Spatbord wat lager gemonteerd, plankjes gemaakt en de kar is inmiddels weer lage-Clio-proof.

Vrijdag 3 oktober:
De weg was onverwacht (het was immers een Duitse feestdag) leeg rond 8.00u waardoor ik bijtijds op de Ring was. Was ik een paar uur later gegaan dan had ik dikke file gehad vernam ik ’s middags van Paul en Marcel. 

Direct om 10.00u in de auto gestapt om gelijk wat rondjes te rijden. Dat ging dermate lekker dat ik door ben gereden totdat de tank leeg was. Op Brünnchen leek het wel Karfreitag zo vol was het. In tegenstelling tot de 205 kun je met de Clio de tank een heel eind leegrijden. Er ging 47 liter in (55 liter tank) en ook in het laatste rondje hield hij nergens in. Het was betrekkelijk rustig op de baan en op de bekende plekken na was de baan compleet droog. Ik had er zodoende om 11u al de nodige leuke rondjes op zitten. Tijd om wat te drinken en eens langs de baan te gaan kijken. Het verwachte gekkenhuis kwam op gang na de eerste baansluiting. Even open, dan weer dicht etc. zo ging het de hele dag door. 

Gelukkig was het prima weer dus heerlijk in het zonnetje op het terras gezeten met oa Tom, Jenna, Michiel, Marcel en Paul. Tussendoor ook nog een paar rondjes gereden, maar los van de sluitingen was het op de baan ook dermate druk dat ik er weinig plezier in had. De kans dat het een keer fout gaat met zoveel verkeer in de buurt is niet gering. Aan het einde van de dag nog wat relatief rustige toeristenrondjes met Jenna in de MX5-turbo gedaan. Onvoorstelbaar hoe hard dat ding trekt en de wegligging is met het verse onderstel en de Dunlop Direzza’s ook prima in orde. Het was in ieder geval een leuke afsluiting van deze Ringdag. We gingen niet langzaam, maar onderstaande Toyota kwam ons toch met een fors tempoverschil voorbij knallen. Helaas was de rij om de baan af te komen aanzienlijk, maar dat hoort er soms bij.

 

Zaterdag 4 oktober:

Redelijk bijtijds opgestaan om zodoende hopelijk in het begin van de dag nog wat rondjes te kunnen rijden. Op de camping zag het er echter somber en mistig uit alhoewel het in zo'n camper natuurlijk goed toeven is. Helaas was dat niet mijn slaapplaats. 

De temperatuur op weg naar de Ring zegt genoeg. Niet al te warm dus, maar gelukkig zou dat in de loop van de dag veranderen. De Clio loopt met zijn carbon airbox met dergelijk lage temperaturen trouwens wel vele malen beter. Het verschil tussen koud en warm is duidelijk groter dan bij mijn 205.

Gelukkig was het gedaan met de mist net voor Adenau en lagen de bovenste delen van de heuvels alweer in het zonnetje om 9.00u. Net zoals gisteren de tank weer direct leeggereden omdat het zo lekker rustig was. Vele rondes na elkaar rijden kan dus wel tijdens de Green Hell Driving Days.

Zo heel veel rondjes heb ik nog niet gereden met de Clio dus het tempo ligt nog niet zo bijster hoog. Dat werd weer eens bevestigd door een Franse Fiësta ST die me vrolijk voorbij kwam zetten. Eerlijk gezegd zal me dat ook een worst wezen: ik heb plezier op mijn manier en snelheid en da’s wat telt. Snellere mensen blijf je immers toch houden. Eigenlijk was het daarna hetzelfde liedje als de dag daarvoor toen eenmaal de eerste baansluiting daar was. Veelal ging de baan kort open om daarna weer een hele tijd dicht te gaan. Aangezien ik op een gegeven moment bij de start de baan af moest ivm een sluiting heb ik ook maar een rondje parkeerplaats gedaan. Er was weer meer dan genoeg volk met mooie auto's op de been.

Bij de ingang in Breidscheid was uiteraard ook geen parkeerplaats te vinden dus heb ik maar bij de Lidl naast onderstaande fraaie RS4 geparkeerd. Los van de wrap was hij ook nog eens voorzien van enorme 21" velgen. GT3's, Lamborghini's, Ferrari's etc. je vindt het allemaal heel normaal als je om de paar weken op de Ring komt, maar de Escort met oma continue op de bijrijdersstoel was dan toch wel weer een aparte verschijning.



De frieten en Cola tussen de middag vielen me om onverklaarbare reden wat zwaar op de maag dus nog maar eventje op het terras vertoeft in het zonnetje. Even later toch maar een rondje gaan rijden, maar het was wederom erg druk op de baan. Om de hoek bij Miss-hitt-miss stond alle verkeer stil omdat er een motorrijder midden op de weg onder zijn motor lag net voor Wehrseifen. Ik stond op tijd stil, maar met enige angst keek ik wel in mijn spiegels in de hoop dat het verkeer achter me ook op tijd tot stilstand zou komen. Gelukkig gebeurde dat ook en ik ben daarna de baan maar weer afgegaan in Breidscheid omdat het toch weer een baansluiting zou worden. Even later nog twee rondjes gedaan om vervolgens in een enorme rij bij de finish te komen omdat de baan voor de zoveelste keer gesloten was. Sowieso is zo’n rij natuurlijk niet funny, maar mijn sportkoppeling vindt het ook niet echt leuk.

Rond 16u heb ik het voor gezien gehouden. Op naar de camping om daar de Clio op de aanhanger te zetten en richting NL te touren. Ondanks de drukte toch bijna 20 probleemloze rondjes gereden waarbij de beide ochtenden geweldig waren. Daarnaast is het een goede keuze geweest om niet ook op zondag te blijven omdat de baan zondag de hele dag gesloten is gebleven door de mist die maar niet op wilde trekken zoals hieronder te zien is.