26 april:

Aangezien mijn Ringmok vorige week op het werk gesneuveld was, had ik me voorgenomen om weer eens richting de Ring te rijden om o.a. een nieuwe mok op te halen. Je kunt immers maar een doel hebben om even naar Ringwaarts te gaan. Aangezien ik even snel op en neer wilde heb ik de Clio niet meegenomen, maar ben ik uitsluitend met de X5 op pad gegaan. Op een beschaafde tijd (9.00u) weggereden maar op een zondagochtend is het dan toch heerlijk rustig op de snelweg in Nederland.

Normaal hangt er natuurlijk een auto-ambulance achter met daarop de Clio waardoor het wel eventjes duurt voordat je bij de Ring bent. In Duitsland kon het gas er nu zonder aanhanger aardig op met dank aan de lege wegen en een gebrek aan een snelheidslimiet op het grootste deel waardoor ik in iets meer dan een uur en een kwartier op camping Viktoria Station was.

Op de camping was het nog rustig dus alle tijd om even bij  te praten met Viktoria, Christoph en Martin onder het genot van een cappuccino. Eenmaal bij de baan in Breidscheid kwam Marco al snel van de baan af. De Golf is weer helemaal hersteld na een aanraking met de vangrail vorig jaar. In Breidscheid verder nog met wat Duitse Clio-rijders staan praten waaronder Dirk die me aanbood om straks eens wat rondjes mee te rijden.

 

Het was Marco's eerste dag na die aanrijding van vorig jaar dus de dag stond in het teken van rustig vertrouwen opbouwen en kijken of de auto het weer doet zoals het hoort. We hebben een aantal rondjes echt op toeristentempo rondgereden. Normaal gesproken is praten met elkaar er niet bij, maar met dit lage tempo en zonder helm konden we zelfs een gesprek voeren onderweg.

De weersvoorspellingen waren matig vandaag, maar gelukkig viel het enorm mee: het bleef droog en het grootste deel van de dag was de zon zelfs te zien. Mede door de matige voorspellingen was het erg rustig op de baan. Ook in Breidscheid was het rustig maar zoals altijd komt er toch regelmatig leuk automobiel speelgoed voorbij.

Na de rondes met Marco even naar start-finish gereden om bij het ED-tankstation mijn mok te halen. Aldaar even gesproken met de eigenaar van een Clio met een rolkooi erin zoals ik hem ook graag zou hebben: een mooie schroefkooi met extra A-stijl-versteviging, met behoud van hemelbekleding en tapijt en zonder gaten in het dashboard. De deurpanelen zijn wel aangepast omdat de standaard panelen simpelweg te dik zijn in combinatie met de kooi. Grote kans dat die kooi er bij mij dus ook in gaat komen. Even later stond dezelfde Clio in Breidscheid. De houten tafels en banken bij Cockpit in Breidscheid zijn inmiddels vervangen door nette tafels en stoelen.

Er waren maar weinig mensen die het wisten, maar ik ging natuurlijk niet alleen voor een mok Ringwaarts. In verband met mogelijke bouwplannen heb ik lang getwijfeld om nog een jaarkaart te kopen. Na 30 april zou er wel eens het nodige kunnen veranderen qua prijzen dus het was zaak om voor de 30e de knoop door te hakken. Nu kan het nog voor de prijs van vorig jaar, aangezien ik er geen boterham minder om eet en Ringen toch mijn grootste hobby is, ben ik toch weer overstag gegaan. Het zwarte stickertje op de transponder is vervangen voor een zilveren en hij is opnieuw ingelezen en dat kost je dan 1.650 Euro.

 

Uiteraard moet die kaart even getest worden dus met de X5 de baan op. Op kenteken weegt hij 2.080 kg, maar in werkelijkheid en met wat diesel erin gaat het inclusief bestuurder al rap richting de 2.300 kg. Het is dus zaak om de standaard remmen niet al te zwaar te belasten want daar zijn ze simpelweg niet voor gemaakt. Met 500 Nm aan koppel kun je overigens nog aardig meekomen ondanks het gewicht. Het was dermate rustig dat ik in de tweede ronde vanaf Breidscheid slechts door één auto ben ingehaald. Martin Stollewerk van tourifotos.de wist mij nog mooi vast te leggen in de Karussell.

Inmiddels waren Frans en Peter ook gearriveerd in Breidscheid dus tijd voor een curryworst met friet waarna ik nog even bij de baan heb staan kijken. Gelukkig ging er wat tijd overheen voordat Dirk naar me toe kwam lopen met de vraag of ik wat rondjes wilde passagieren. Als dat meteen na de curryworst was gebeurd dan was het waarschijnlijk niet goed gekomen aangezien je nogal door elkaar geschud wordt in zijn Clio. Ik had Dirk vorig jaar al eens vaker zien rijden en met hem contact gehad via het Duitse Clio RS-forum. Zijn Clio is eigenlijk te vergelijken met een race-Clio, maar dan eentje met kenteken en zonder sequentiële bak. Hij is helemaal leeg gehaald en is voorzien van kunststof deuren en achterklep en makrolon ramen rondom (muv de voorruit) wat natuurlijk een forse gewichtsbesparing oplevert. Verder zit er o.a. het volgende op: KW Clubsport onderstel, 2-delige remschijven van Friction Performance in combinatie met Endless remblokken, Dunlop Direzza semi's, licht vliegwiel en scherpere nokkenas.

Dirk rijdt al sinds 1989 op de Ring en heeft sindsdien zo'n 3.500 rondjes Ring gereden. Daarvoor heeft hij 9 jaar gekart dus hij kan wel een potje sturen. Het is lastig te beschrijven hoe het er in deze Clio aan toe gaat. De grip is gigantisch en remmen voelt alsof er een enorm anker wordt uitgeworpen. De bochtensnelheid is echt gigantisch en vele malen hoger dan ik in mijn Clio durf. Marco kan hem met zijn Golfje in de bochten bijvoorbeeld niet bijhouden. Daarnaast zit er bij Dirk ook wel een flinke steek los anders ga je niet zo hard over die baan heen. Het gaat enorm hard, maar ik heb me geen moment onveilig gevoeld want het gaat allemaal uitermate gecontroleerd ook al zet de achterkant soms een forse stap opzij. En wat te denken van vol gas vanaf Hatzenbach tot Aremberg? Ja, ook bij Schwedenkreuz wordt door Dirk het gaspedaal niet gelift of geremd. Ik had het op Youtube al eens gezien, maar het is wel machtig om dit in real life eens twee rondes mee te maken. Ik weet dat hij vorig jaar met deze motorisch vrijwel standaard Renault Clio 8"02 reed en da's heel hard. Met de banden gaat het ook hard: na 25 rondjes is een setje Direzza's a 1.000€ versleten. Op youtube zijn wat filmpjes van hem terug te vinden en zullen mijn on-board-rondjes binnenkort ook te vinden zijn. Dirk is te vinden op zijn kanaal genaamd Nordschleifchen

Eén ding weet ik inmiddels zeker: ik hoef me voorlopig niet te vervelen met mijn Clio. De eerste stap is echter een rolkooi en dan kan ik daarna altijd nog zien wat er eventueel nog meer te verbouwen of verwijderen valt. Nadat ik bekomen was van deze twee rondes op de camping nog even bijgekletst met Marco om daarna in een aardig tempo huiswaarts te kachelen. Ondanks dat ik de Clio niet bij me had, heb ik me toch weer prima vermaakt met als toppunt natuurlijk het passagieren in de snelste Clio die er nu op de Ring rond rijdt.