31 maart:

Dat was weer even geleden...... de verkoop van ons vorige huis, de zoektocht naar een ander huis en dat huis vervolgens zowel binnen als buiten helemaal naar ons zin maken kostte de laatste jaren de nodige tijd en Euro's. Redenen genoeg om de Ringhobby op een lager pitje te zetten. Begin dit jaar echter besloten om dit jaar toch weer regelmatig naar de Ring te gaan. Vooruitlopend daarop leek het me wel verstandig om wat groot onderhoud te laten plegen bij Madeno want wilde hem weer goed voor mekaar hebben. Het volgende is er zoal gebeurd: algehele check op speling, lekkages etc., alle vloeistoffen (bak, motor en rem) en filters ververst, nieuwe blokken rondom, distributieriem inclusief spanrollen en waterpomp vervangen, multiriem vervangen, thermostaat preventief vervangen, nieuwe bougies, vers vet in de homokineten, schokdempers van de auto gehaald en getest op gasdruk, verse topmountrubbers gemonteerd, auto iets hoger gezet en tenslotte is hij uitgelijnd. Da's dus een aardig lijstje, maar pech of stilvallen op de Ring is helemaal niks.

Het pand waar Madeno zit stamt echt uit de prehistorie, maar het zijn vakmensen op het gebied van ondersteltechniek en gezien hun werk destijds in de Clio-cup hebben ze van Clio's ook wel kaas gegeten. Medio dit jaar verhuizen ze naar een ander pand in Tholen.

En van de voordelen van ons nieuwe huis is de overvloed aan ruimte om het huis heen in combinatie met 140m2 garage. Daardoor is het mogelijk om alles binnen neer te zetten en hoef ik niet meer naar een loods zoals ik die voorheen had. De avond voor vertrek dus alles al vertrekklaar gezet.

Ondanks dat ik niet zo ver van de Ring woon (2 uurtjes met de auto-ambulance) was het met dank aan de start van de zomertijd toch een kort nachtje. De ochtend rond 6.30u in stijl begonnen met een drankje uit de Ringmok.

Ik had vorige week vrijdag een jaarkaart besteld, maar ondanks dat hij maandag verstuurd was, was hij nog niet binnen. Vrijdag dus maar eens gebeld wat te doen want ik wilde toch wel graag deze zondag mijn eerste rondjes maken. Als hij nog niet binnen zou komen op vrijdag of zaterdag dan kon ik me 's ochtends gewoon melden bij het info-centrum en dan zouden ze mijn verstuurde de-activeren en me direct een nieuwe meegeven. Ze zouden mijn naam noteren. Eenmaal in Breidscheid om de auto van de kar te halen was het nog best fris.

Bij het infocentrum was het nog rustig om 9.10u en er lag inderdaad een briefje klaar dat ik hoogstwaarschijnlijk zou komen. Binnen twee minuten had ik mijn jaarkaart dus niets dan lof voor hun service. Parkeren gaat daat voor het eerste uur gratis in de parkeergarage. Voor de foto heb ik even illegaal geparkeerd.


Rond 9.30u was het dan na 1.246 dagen weer eens tijd om een rondje Ring te doen. Rustig aan mijn eerste rondjes gedaan om weer wat in het ritme te komen. Uiteraard heb ik de onwikkelingen rondom de Ring wel gevolgd dus wist wel dat er het nodige veranderd was. Om te beginnen moet je direct na de start over twee waardeloze drempels. Ik hoop dat ze dat nog eens wat beter gaan vormgeven want deze verschuivende obstakels zijn waardeloos. In de middag kon ik de slagboom niet door omdat er een rij stond voor de drempel.




Uiteraard valt het nieuwe asfalt van afgelopen winter op, waarbij het dit jaar om vele honderden meters gaat. Maar ook de bandenstapel op de kant asfalt in Hatzenbach, het hek rechts bij de uitgang van Fuchsrohre en het beter doorzicht in de Mutkurve vielen mij op. In de meer dan 20 jaar dat ik op de Ring kom is de snelheid van de auto's drastisch toegenomen. Als je dan relatief rustig aan het rijden bent in je eerste rondjes valt dat des te meer op. Maar met onderstaand spul is dat ook niet zo heel vreemd. Het lijkt wel of de GT3's net zo veel kosten als een Aygo in Nederland.




Na vijf rondjes vond ik wel even mooi geweest en na een korte check van de Clio ben ik maar eens naar het voorbij razende verkeer in Breidscheid gaan kijken. Zowel op als naast de baan was het verrassend rustig terwijl het prima weer was.



Kijken naast de baan is leuk en is goed ter onderbreking, maar deze rust riep om rondjes rijden. Voor 2.200 Euro hadden ze van de jaarkaart trouwens wel iets mooiers mogen maken in plaats van een standaard pasje met 2019-sticker erop. Het aantal fotograven langs de baan is ook verveelvuldigd ten opzichte van voorheen trouwens.


Langzaam maar zeker kreeg ik het ritme wat meer te pakken. Na de vorige serie had ik de bandenspanning van de Federal-semi's verlaagd naar 1.9 bar en dat was toch duidelijk een verbetering. Ronde na ronde ging voorbij waarbij er geen wachtrij bij de slagboom was en het op de baan verder ook niet druk was. In Breidscheid een hapje gegeten en me vergaapt aan wat mooi spul. Met name de GT2-RS was erg indrukwekkend met zijn 700 pk en geluid alsof het ontweert zodra hij start.


Na de nodige liters brandstof in de tank gegooid te hebben weer op pad gegaan. Groot voordeel ten opzichte van voorheen vind ik de marshalls naast de baan. Het is een beperkt aantal, maar ze hebben mij toch al een aantal malen een dienst bewezen doordat ik tijdig gewaarschuwd werd voor een gecrashte auto verderop. Zo kwam er aan deze sessie van 5 rondes een einde doordat een Clio er snoeihard vanaf was gegaan in Eschbach. Dat was dus de eerste baansluiting van de dag en dat pas om 15.00u wat redelijk ongekend is inmiddels.

Dat bood in ieder geval de mogelijkheid om op bovenstaand terras eens bij te kletsen met wat Nederlandse Ringers zoals Marcel, Tom en Jenna. Time flies when you're having fun en dat was ook vandaag zo en dus was het alweer tijd voor de laatste rondes van de dag. Vertelde Marcel op het terras dat de Clio het weer volledig probleemloos deed, maar dat moet je natuurlijk nooit doen. In rondje 16 vandaag kwam de melding "controleer emissiesysteem" naar voren. Gelukkig was er verder niets te merken aan de auto. Tijdens mijn proefrit destijds bij aanschaf gaf hij die melding ook toen was het een lamdasensor die die foutmelding veroorzaakte. Momenteel niet iets om me heel druk over te maken. Schwedenkreuz naderend zag ik een gele vlag en een enorme stofwolk. Een Mercedes had de vangrail geraakt en wat onderdelen en veel zand op de baan gegooid en zodoende was daar de tweede en laatste baansluiting van de dag.

Gezien het tijdstip van bijna 18u vond ik het wel mooi geweest en heb ik de auto opgeladen om vervolgens huiswaarts te keren. Het was een perfecte dag om het seizoen te beginnen: prima weer en lekker rustig met slechts 2 baansluitingen. Ik ben benieuwd of zo'n dag dit jaar nog eens gaat komen. Hoe dan ook heb ik me weer prima vermaakt en een kleine 20 rondes gereden. Het bezoekje smaakte in ieder geval naar meer. Tenslotte nog n van de tientallen foto's van mijn Franse karretje.