1 mei:

31 maart smaakte naar meer en een dagje door de week is weer eens wat anders dan een weekenddag dus op de dag van de arbeid toch maar weer eens een Ringtripje gepland. Het werd de dag van de rijtjes. Na een Ringbezoek loop ik de Clio altijd even na om te controleren of alles nog in orde was. Na het vorige bezoek was dat er bij ingeschoten dus relatief kort voor vertrek toch even een check gedaan van e.e.a.

Geen speling in de ophanging waarneembaar, geen lekkages, vloeistoffen nog op niveau en de remmerij was ook nog in orde wat niet zo gek was want voor het vorige bezoek zijn er nieuwe remblokken op gegaan. Ik wist dat de Federals aan de binnenkant kalend waren, maar de mate waarin verraste me toch wel. Vijf rondes voor het einde op 31 maart had ik alles ook nog nagelopen en toen zag één voorband er toch echt niet zo uit.

Moge duidelijk wezen dat dat een no-go was om op te rijden. Ik heb gelukkig nog een APK-set (een set die er even onder gaat bij de APK) liggen: zo goed als nieuwe (> 6 mm profiel) Continental Contisportcontact 3 maar stammende uit 2008 zijn ze wel 11 jaar oud. De tijd ontbrak om vers rubber te halen dus toch maar besloten het met die Conti's te gaan proberen. Dat resulteert wel in een andere look aangezien de Conti's om andere zwarte velgen zitten. Avond voor vertrek de combinatie vast klaar gezet zodat me dat 's ochtends wat tijd zou schelen.

Gezien de positieve verhalen die ik er over hoor worden de Federals trouwens vervangen door Nankang AR-1 semi's. Er was al mist voorspeld en thuis weg rijdend was me al duidelijk dat dat inderdaad wel eens een spelbreker zou kunnen zijn in de ochtend. Toch om 6.00u op pad en het was duidelijk een feestdag gezien de rust op de A61.

Net als vorige keer op de heenweg werd ik ook dit keer weer voorbij gestoven door de rode 997 GT3 die ook altijd in Breidscheid te vinden is. Ik was dus niet de enige vroege vogel. Rijtje 1 van vandaag werd gevormd door wat lui in Adenau die met een boom aan het sjouwen waren en daarom de rotonde maar hadden geblokkeeerd. Gelukkig duurde het festijn niet al te lang.Tja en daar sta je dan met je goede gedrag om 8.30u in Breidscheid met een volgetankte Clio te wachten totdat de mist vertrekt.

Op de webcam had ik al gezien dat het boven gewoon zonnig was dus na een kop koffie maar eens binnendoor de Clio wat opgewarmd op weg naar boven. Waar je onder het circuit doorgaat bij Hatzenbach was het al weer strak blauw, terwijl je even verderop de wolken in het dal kon zien hangen.


Het gaf me wel mooi de tijd om een traditionele foto bij de Ring te maken: geparkeerd onder de enorme Ringletters bij het F1-circuit. Daarnaast hoort een fotootje met de burcht op de achtergrond er natuurlijk ook een keer bij.




Eenmaal weer in Breidscheid was de baan nog steeds dicht waarbij ik me op de parkeerplaats verbaasde over het creatiefs wat mensen bedenken om hun auto maar op de aanhanger te krijgen.

Rijtje 2 van de dag was daar om 9.45u: de slagboom in Breidscheid ging open, maar de rode lamp was nog aan. Twee minuutjes later was het dan eindelijk tijd voor de eerste rondes van vandaag.

Gelukkig was het nog totaal niet druk en ben maar eens rustig begonnen met de 11 jaar oude Conti's want ik had geen idee wat me te wachten stond. Ze hebben altijd in het donker bij een fatsoenlijke temperatuur ogpeslagen gelegen en van droogtescheurtjes was ook geen sprake. Ik had wel eens gehoord dat zo'n oud rubber nul grip zou hebben, maar dat viel me reuze mee. Uiteraard gaan ze wel wat smeren als je de bochten echt hard aanvalt, maar als je niet te lomp en met een beetje beleid de bochten neemt boden ze nog verrassend veel grip. Ondanks de rust was het na 5 rondjes toch gedaan omdat er weer ergens een auto wat vloeistof op de baan had gegooid. Meestal vind ik het na een rondje of 5 na elkaar ook wel weer tijd voor een drankje dus op zich kwam dat niet verkeerd uit.

Zo'n half uurtje later was de baan alweer open, maar de drukte nam uiteraard ook toe en zie daar rij nummer 3 van vandaag: de drempel die tientallen meter achter de slagbomen ligt zorgt voor dermate veel vertraging dat de wachtrijen tot voor de slagboom staan. Ik mag toch hopen dat ze daar eens wat aan gaan doen want dit is redelijk dramatisch. Het thuisfront spotte mij toevallig toen ik in de rij stond. Voor de afwisseling had ik eens niet het mobiele poortje genomen.

De MX-5 die voor me staat op bovenstaande foto verraste me in Hocheichen. Hij was achterstervoren gegaan en stond haaks naast de baan op het gras. Gelukkig naast de baan, maar je schrikt toch wel even als zoiets om de hoek van een blinde bocht staat. Na enkele rondes was het alweer gedaan met het feest wat me niks verbaasde want ik zag her en der auto's in de vangrail staan. Zie ook onderstaande compilatie die ik maakte middels wat screenshots van een filmpje. Lenz bleef af en aan rijden met hun vrachtwagens.

Aangezien ik met name het mobiele poortje de vorige keer ver weg vond staan als je ingesnoerd zit, had ik me voorgenomen om net als vele anderen een vliegenmepper te scoren om daar de jaarkaart op te bevestigen. Vriendinlief kwam thuis met een uitschuifbare vliegenmepper in de groene kleuraccenten van de auto waardoor het op de centimeter langs het poortje rijden tot het verleden behoort.

Curryworst met pommes gaat er eigenlijk altijd wel in bij mij, maar aangezien ik bij start-finish de baan af moest na de sluiting bedacht ik me om eens een broodje te scoren bij de Subway bij de Ringboulevard. Rijtje nummer 4 was een feit want de auto's hopen zich aardig op om van de baan af te kunnen. Bij de Ringboulevard kun je het eerste uur gratis parkeren in de parkeergarage en zodoende heb je alle tijd om naast de Subway ook de grote souvenirshop te bezoeken. En zie daar rij nummer 5 van vandaag: gelukkig waren er slechts 8 man voor me dus was ik redelijk snel aan de beurt.

Smaken verschillen natuurlijk, maar ik vond het wel eens aardig als afwisseling op de curryworst met pommes. Friso was mij met zijn M3 al eens voorbij gekomen op de baan dus het was geen verrassing dat ik hem trof op het terras in Breidscheid. Marius had ook weer een jaarkaart gekocht en was met de 1M van de partij. Gedurende de baansluiting heerlijk bij kunnen kletsen en gefilosofeerd over de ideale Ringtool voor beide heren. We waren er nog niet uit, maar ik geloof niet dat beiden nog lang in de genoemde wagens in de huidige setup de Ring gaan bedwingen.

Rond 15u konden we weer eens wat rondjes doen. Ondanks dat her en der auto's aan de kant stonden bleef de baan open waardoor een serie van 5 rondjes weer tot de mogelijkheden behoorde. Inmiddels was er 48,5 liter uit de 55 liter tank verdwenen volgens de boordcomputer dus het leek me wel verstandig om eens wat bij te vullen. Het verbruik ligt overigens rond de 1:5,5 op de Ring.

Na wederom een drankje met Friso & Marius begonnen aan de laatste rondes van de dag. Hoe later op de dag, des te rustiger het wordt en het was dus heerlijk sturen. De bandjes hielden zich prima en het verkeer op de baan werd minder en minder. Uiteindelijk toch weer 5 rondjes na elkaar gedaan waarna ik het rond 18.30u mooi vond geweest. Het uiteten heb ik even aan me voorbij laten gaan want de volgende ochtend gaat om 6 uur weer de wekker voor een volgende werkdag. Uiteindelijk vandaag 17 rondjes gereden, ondanks dat de online teller 19 aangeeft, maar die kan niet omgaan met halve rondes vanaf Breidscheid.

Cliootje op de kar gezet en normaal gesproken is het vanaf dat moment 2 uur rijden en dan ben ik thuis. Nu wist ik al dat net voorbij de rodelbaan de B257 afgesloten was in verband met werkzaamheden, dus ik had al een iets langere reistijd ingecalculeerd.

De rijtjes bleven me echter achtervolgen. In de tweede tunnel bij Altenahr kwam ons verkeer tegemoet die met hun lichten seinden. Een paar honderd meter na de tunnel was een ernstig ongeval gebeurd waarbij de weg door de politie afgesloten was dus dat was rij nummer 6 van vandaag. Helaas was de politie nog niet in staat geweest om al mensen op het kruispunt voor de tunnel te zetten om zodoende te voorkomen dat verkeer opgesloten zou worden. Alle verkeer begon te keren, maar da's met een 11 meter lange combinatie verdomd lastig. Toen alle verkeer weg was uiteindelijk een heel stuk achteruit gereden waar ik de aanhanger achteruit een inritje in kon draaien om vervolgens via Altenahr mijn weg weer te vervolgen.

Uiteindelijk toch nog om 21.30u thuis na een heerlijk dagje Ring. Ondanks de rijtjes en de straatbanden was het weer een topdag. De Clio gaf weer geen krimp en met dank aan het gezelschap van Friso en Marius vloog de tijd van de baansluitingen ook weer voorbij. Hopelijk heb ik voor de volgende trip een set Nankang's onder de Clio om eens te ervaren hoe die het doen.