14 juli:

Na drie weekjes Oostenrijk leek het me wel aardig om de Ring weer eens op te zoeken. Aangezien de Federals helemaal kaal waren aan de binnenzijde, was het tijd voor andere banden. Mede gezien de positieve ervaringen van andere Ringers ben ik voor de Nankang AR-1 semi-slick gegaan.

Aangezien de ochtenduren veelal de rustigste uurtjes zijn op de baan, toch maar weer net iets na 5.00u opgestaan. Niet mijn grootste hobby op zondag, maar je moet er wat voor over hebben. Los van vakantieverkeer was de weg zo goed als leeg. Onderstaande Nederlandse 964 kwam me nog wel met een stevig tempo voorbij....een heerlijke herkenbare sound achterlatend. Op het oog een mooi opgebouwd exemplaar en je bent best wel een bikkel als je met zo'n kaal herrieschoppend stug apparaat over de weg heen en terug gaat naar het circuit.

Aangezien het enige tijd geleden was dat ik op camping Viktoria Station was geweest, ben ik daar rond 7.15u maar eens gestopt voor een lekkere cappuccino. Na wat socializen door naar de Ring.

Zo nu en dan is wat cash geld wel handig dus de volgende stop was de bank in Adenau. Normaal kachel je door het dorp heen, maar als je zo even stil staat zie je dat het eigenlijk toch best wel fraai is met zijn vakwerkhuizen. Sinds enkele jaren worden de stoepranden jaarlijks rood-wit geschilderd wat een leuke racy sfeer met zich meebrengt.

Rond half negen begon ik aan mijn eerste rondje. Zoals verwacht was het nog rustig op de baan dus langzaam maar zeker de snelheid met de nieuwe banden opgebouwd. Na een paar rondjes de baan af en met de nieuwe grote bandenspanningsmeter de bandenspanning af laten lopen want die was uiteraard fors opgelopen.

Ten opzichte van de Federals merk je toch wel dat de Nankang een echte semi-slick is in de plaats van een de sportieve straatband die de Federal RSR 595 is. De Nankang biedt meer grip waarbij het gripniveau ook gelijk blijft als je 100 km aan één stuk op het circuit rijdt. De Federal begint dan wat te smeren waardoor de auto sneller gaat glijden. Het grensbereik van de Nankang's is ook redelijk groot: het is dus niet ineens gedaan met de grip. Je merkt dat je langzaam maar zeker die grens bereikt. Inmiddels was mijn combinatie bij de Lidl oa vergezeld van onderstaande prachtige meer dan 30 jaar oude Ford Sierra RS Cosworth. Met zo'n auto val je bij de Ring meer op dan met een GT3-RS want die reden er weer met bosjes rond.

Omdat het zo lekker ging direct nog maar een sessie van 5 rondjes gedaan waarbij je merkte dat het iedere ronde iets drukker werd. Van wachttijden bij het afrijden van de baan was echter geen sprake. Gelukkig hebben ze de twee ellendige wegschuivende drempels na de slagboom vervangen door één beter exemplaar waardoor er ook geen rij meer stond om de baan op te gaan. Met een 55 liter tank en een vebruik van rond de 1:5 kan ik zo'n 12 rondjes doen op een tank, maar in het kader van better safe then sorry hou ik meestal bij een rondje of 10 voor gezien. Bij het tanktstation trok onderstaande auto alle aandacht. Da's nou ook echt niet iets wat je dagelijks tegen komt op de weg.

De rust in Breidscheid tot op dat moment verbaasde me nog wel. Achter de slagboom stonden slechts enkele auto's. Ik heb het wel eens veeeel drukker gezien op een zondag rond 10.30u. De vliegenmepper met de jaarkaart daarop bevalt overigens prima omdat je niet meer zo dicht langs de poortjes hoeft te rijden.

Het blijft natuurlijk geen feest dus uiteindelijk was daar dan toch de eerste baansluiting. Een Corsa had de vangrail hard gekust waardoor er nogal wat rotzooi op de baan lag die opgeruimd moest worden. Dat bood wel mooi de mogelijkheid om met Marco gezellig bij te kletsen en een drankje te doen. Nadat de baan eenmaal open was verbaasde we ons erover dat hij niet binnen een half uur weer dicht was, want dat is helaas tegenwoordig het gebruikelijke scenario. Onderstaande Ferrari kon je met zijn heerlijke geluid overigens ook niet missen.

Na afscheid genomen te hebben van Marco toch maar weer eens de baan op gegaan met het idee dat het wel weer snel over zou zijn. Soms zit het echter ook mee en dus waren ier in een uurtje tijd weer 5 rondes afgelegd. Meestal rij ik het laatste rondje vanaf Adenauer Forst rustig om de boel wat af te koelen en rij dan naar de Lidl om de Clio bij de X5 neer te zetten. Op de parkeerplaatsen waren mensen zonder smaak (althans ik vind het er niet uit zien),

maar er waren ook mensen met smaak:

Half litertje olie erbij gekiept en wat gedronken om rond 16.15u aan mijn laatste serie rondjes van de dag te beginnen. De gras-parkeerplaats bij start-finish zag ik per ronde leger worden en ook op de baan was steeds minder verkeer te vinden. Het grootste deel van de tijd wordt je tegenwoordig met een Clio RS voorbij gedenderd door snelle BMW's en Porsches in de uitvoeringen GT3, GT3-RS of GT2-RS. Ik blijf me er over verbazen hoeveel van dat dure spul daar rondrijdt. Zo nu en dan tref je echter ook eens iemand met een ongeveer gelijkwaardige auto waarmee het dan leuk samen oprijden is. In dit geval was het onderstaande Mini waar een leuk gezamenlijk rondje mee gedaan werd.

Na vijf rondes weer een drankje gedaan, maar aangezien het toen nog niet eens half zes was en het laatste rondje eigenlijk naar meer smaakte besloot ik toch maar om nog eens wat rondes te rijden. Veel beter worden de omstandigheden niet: 15 graden, bewolkt en relatief weinig verkeer op de baan. Toevallig passeerde ik ook onderstaande Clio RS die er standaard toch wel heel anders uit ziet dan mijn fors gemodificeerde uitvoering. Eigenlijk is het standaard dan maar een saai en bescheiden autootje.


In rondje 24 van de dag maakte ik iets mee wat ik me niet meer kan herinneren: zowel voor als achter me heb ik het hele rondje geen enkele auto gezien. Na nog een afsluitend rondje vond ik het rond 18.30u mooi geweest. Met 25 rondes op één dag was het volgens mij de dag met de meeste rondes ooit voor mij. Stiekem is het met 520 circuitkilometers ook best wel veel, maar de rondeteller gaat hard met slechts één baansluiting vandaag. De Clio deed het als vanouds weer probleemloos en de Nankang's bevallen tot nu toe prima. Clio op de kar gezet en twee uurtjes later stond de combinatie weer thuis op de oprit. Over een week of vier ben ik weer van de partij am Ring.