11 augustus:

Zowel zaterdag als zondag zou de Ring een halve dag open zijn dus ik hoopte op wat minder drukte op de baan. Het blijft altijd een gokje of het dan rustiger is, maar de weekendgangers die komen voor de Nordschleife blijven bij dergelijke halve dagen veelal achterwege. Keerzijde was achter de Oldtimer GP met zo'n 60.000 bezoekers dit weekend. Op een relaxed tijdstip opgestaan in vergelijking met de normale Ringbezoekjes op zondag (veelal 5.00u) dus dat was wel weer eens lekker. Gelukkig was het rustig op de weg waardoor ik in twee uurtjes weer bij de Ring was.

Onderweg op de B257 kwam ik al meer Ferrari Testarossa's tegen dan ik in de afgelopen 10 jaar heb gezien dus het was duidelijk dat er het nodige met oud spul te doen was bij de Ring. Aangezien ik toch voldoende tijd had, ben ik na een tankbeurt met de Clio maar eens naar het F1-circuit gereden om de Clio een beetje op te warmen. Gezellige drukte boven, maar mij iets te druk dus terug naar Breidscheid om te wachten op een baanopening. Daarvoor nog wat met Marco en wat Duitsers staan kletsen over Texel, goed Duits pratende Nederlanders, Whatsapp-groepen en allerlei andere zaken. Het was in ieder geval goed voor mijn Duits :).

Conform planning ging de baan om 13u open dus vijf minuutjes later maar eens begonnen aan mijn eerste rondje. Gezien de oude auto's die er daarvoor gereden hadden eerst maar eens heel rustig aan gedaan en bekeken of er geen vloeistoffen achter waren gelaten op de baan. Gelukkig was er niks te zien dus het tempo kon wat omhoog. Het bleef gelukkig rustig waardoor ik in een rap tempo 5 rondjes had afgelegd. Inmiddels was het toch echt wel lunchtijd en een curryworst met frietjes gaat er dan altijd wel in.

Helaas was daar toen toch de vrijwel onvermijdelijke baansluiting waarbij oa de ambulance de baan op ging om een gevallen motorrijder op te pikken. Al met al duurde dat wel even, maar dat bood weer de mogelijkheid om wat bij te praten met Frans die zijn MX-5 ook weer eens Ringwaarts had gestuurd. Daarnaast kon ik weer eens wat andere auto's beter te bekijken. Felle kleuren genoeg zoals hieronder te zien is. Vakantietijd dus best druk in Breidscheid.





Naast de vele Porsches staat er ook wel ander mooi spul. Zo liep het water door mijn mond bij het zien van deze prachtig opgebouwde Clio RS. Wel heel hardcore zonder originele verwarming, bijrijdersstoel, minimale accu etc, maar wel gewelding om te zien. Dat Louis de Clio aardig hard over de baan stuurt kun je in dit filmpje wel zien. 






Toen de baan weer open ging heb ik de autogekke Gijs (zoontje Frans) meegenomen voor een rustig rondje Ring. Uiteraard het tempo sterk terug geschroefd aangezien ik de risco's wil minimaliseren met andermans kind in de auto. Ondanks dat hij niet heel veel kon zien vond hij het allereerste rondje ooit op de Ring geweldig.

Om de baan heen was het dan wel redelijk druk maar op de baan viel het gelukkig enorm mee. GT3's vliegen je in bosjes voorbij waarbij het geluid geweldig is, maar toch vond ik het ook prachtig toen onderstaande oude BMW e34 mij voorbij kwam jagen in Hatzenbach.

Er vielen wat druppels, maar gelukkig zette dat niet door. Na een korte pauze besloten om toch nog wat rondjes te doen omdat het steeds beter liep. De grip van de Nankang-banden blijft indrukwekkend en merk dat ik sommige bochten nog veel harder kan nemen dan als ik nu doe. Het is even schakelen omdat je vele rondes gewend bent met een lagere snelheid de bochten in te gaan aangezien de grens qua grip dan bereikt was met de Federal-banden.


De boordcomputer geeft nauwkeurig aan hoeveel liter de Clio verbruikt heeft en hoe ver ik nog kan met de resterende liters. Beiden goed in de gaten gehouden en zodoende rond 18.15u mijn laatste rondje gereden. Het was gevoelsmatig een beetje living on the edge toen in het laatste rondje bij Hatzenbach het brandstoflampje ging branden. Op zich ook wel verbazingwekkend dat de Clio in geen enkele bocht in hield ondanks dat er nog maar zo weinig benzine in de tank zat. Eenmaal bij de Aldi had ik 51,4 liter opgemaakt uit de 55 liter tank. Weet niet of ik ooit nog zo ver durf te gaan met het leeg rijden van de tank, maar het was zo heerlijk rustig dat ik het niet kon laten.

De druppels waren inmiddels weer vervangen door een zonnetje dus het was aangenaam weer om de Clio weer op de kar te zetten.

Al met al een geslaagd dagje waarbij ik ondanks de lange baansluiting toch nog een ronde of 13 heb kunnen rijden waarmee het totaal aantal Ringrondes dit jaar op zo'n 80 uit komt. Tenslotte nog een leuke actiefoto met de burcht van Nürburg op de achtergrond.