3 oktober:

Donderdag 3 oktober is de dag van de Duitse eenheid en daarmee een feestdag in Duitsland waardoor de Ring de hele dag open is. Bijtijds opgestaan om zodoende in de vroege uurtjes hopelijk wat rustige rondes te kunnen rijden. Ik was in ieder geval niet de enige die vroeg op pad was.

De voorspelling was een graad of 10 vandaag, maar dat was het nog niet op het moment dat ik bij de Ring kwam. Koude lucht zorgt er wel voor dat de Clio lekkerder rijdt dan bij 35+ graden.

Zo'n 5 km voor de Ring was het wegdek overal nog nat, maar bij de Ring was alles aardig opgedroogd. Zoals op onderstaande foto in Breidscheid te zien is, was het nog heerlijk rustig. In verband met mogelijk vochtige plekken op de baan maar eens begonnen met een rustig verkennend rondje en daarna het tempo opgeschroefd. Ook op de baan was het nog rustig. Er waren rondjes bij waar ik het aantal auto's dat ik zag op één hand kon tellen.




Na een paar rondes de bandenspanning maar weer eens wat terug gezet. Helaas begon het toen ook een klein beetje te miezeren. Niet heel ideaal, maar op meer dan 20km lengte en 300m hoogteverschil kan het verschil qua weer in één rondje enorm zijn. Eenmaal weer op de baan regende het bij Adenauer Forst weer wat harder en bij invallende regen kun je er eigenlijk de klok op gelijk zetten: baansluiting één van vandaag was een feit.


Tijd om weer eens boven bij de Ringboulevard te gaan kijken of ze nog wat leuke zaken in de fanshop hadden liggen. Daarna ook nog een broodje gegeten bij de Subway. De Clio kenmerkt zich door groene accenten, maar de GT3 die er vlakbij stond was helemaal op speciale bestelling in het groen geleverd.

Zelfs boven bij de start kon je zonder problemen de baan oprijden. Overigens wel een goede zaak dat inmiddels alleen bestuurders met een rondekaartje de parkeerplaats op mogen. Richting Schwedenkreuz kwam me een Zwitserse GT3 voorbij die ik op vermogen uiteraard totaal niet bij kon houden. Ik ben er maar eens goed voor gaan zitten aangezien ik zag dat er wel redelijk in de buurt kon blijven. Nu kan zo'n GT3 met een ervaren bestuurder natuurlijk veel harder dan de Clio, maar het blijft toch wel gaaf om enthousiast sturend onder de vleugel van die GT3 te kunnen blijven hangen. Vanaf Breidscheid omhoog liep hij op vermogen wel weg, maar net voorbij Hohe Acht zat ik er al weer achter. Een uitermate vermakelijk rondje dat een big smile op mijn gezicht toverde.

Na zo'n rondje heb je dan het gevoel dat het wel aardig gaat, maar dan zie je Louis met zijn witte Clio achter je staan bij het mobiele poortje. In de basis de indentieke auto, maar compleet gestript en voorzien van een kostbaar onderstel (KW Competition) en nog betere semi's (Dunlop Direzza). Je staat direct weer met beide benen op de grond toen hij in Hatzenbach voorbij kwam met een snelheidsverschil waar je U tegen zegt. Met een rondetijd van 7"47 (Youtube, Louis Walter voor een filmpje) is het ook wel de snelste (motorisch zo goed als standaard) Clio op de Ring denk ik. Geweldig om hem rond te zien gaan!

Kijken bij Breidscheid is best leuk, maar aangezien ik daar al zoveel ben ben ik na 5 rondes maar weer eens naar Brünnchen gereden. Parkeerplek genoeg en kon zelfs op het asfalt staan wat met warme semi's wel zo prettig is. Blijft een mooie bocht om te kijken en qua geluid van de auto's eigenlijk nog wel mooier dan Breidscheid.

Binnendoor terug naar Breidscheid om daar ook nog even te kijken. In Nederland zou iederen staan te gapen bij een GT3, maar aangezien er daarvan zo veel bij de Ring zijn, val je daar met onderstaande Ford Capri met 295mm brede achterbanden meer op. Ook de Lamborghini mocht er overigens wel zijn.




De Clio liep weer als een trein dus na een tankbeurt en een beetje olie toch nog maar weer wat rondes gaan rijden. Het bleef rustig op de baan en het aantal ongevallen viel gelukkig ook mee. De regen zette niet door, de temperatuur lag rond de 10 grd en van de zon had je ook geen last want die zat achter de wolken. Eigenlijk waren het optimale Ringomstandigheden.

Meestal vind ik het na een rondje of 5 aan een stuk wel weer mooi geweest en stop dan even voor een drankje en/of hapje. Aangezien ik er inmiddels 20 jaar kom ken ik wel wat mensen dus in Breidscheid is altijd wel een praatje te maken en er is meestal wel wat leuks te zien. Wat te denken van de Passat die bij Wehrseifen zijn wiel was verloren waarna het wiel helemaal naar Breidscheid was gerolt.


Met nog iets meer dan een halve tank de laatste rondjes van de dag begonnen. Het werd rustiger en rustiger waardoor het heerlijk rondjes rijden was. De grip van de Nankangs was ondanks de lage temperaturen nog uitermate goed. De bochtsnelheden liggen een stuk hoger dan met de Federals die ik er daarvoor onder had liggen.

De tank was zo'n beetje leeg en het liep al tegen 18u dus ik vond het mooi geweest voor vandaag. Na een curryworst met friet in Breidscheid de Clio weer op de kar geladen die as usual bij de Aldi stond. Mijn oog viel toen ook op het pand van berger Lenz. Ze hebben er wel een hele leuke garagedeur in gemaakt.

Ik hoor nog wel eens mensen klagen dat het altijd druk is op de Ring, dat je lang in de rij moet staan etc, maar dit jaar viel het me tot nu toe allemaal best mee. Natuurlijk moet je een beetje geluk hebben met de hoeveelheid baansluitingen, maar er zijn echt nog wel rustige dagen te vinden waarop je je prima kunt vermaken op de baan. De teller voor 2019 staat inmiddels over de 100 rondjes in 5 bezoeken.


Al met al was het weer een heerlijk Ringdagje met de wederom probleemloze Clio. Ik spaar de Clio toch niet echt, maar hij blijft feilloos zijn werk doen. Na meer dan 100 rondjes zit er nog meer dan voldoende voering op de Ferodo DS1.11 remblokken en ook de Nankangs hebben na zo'n 70 rondes nog voldoende profieldiepte voor nog een paar Ringdagen. Hopelijk bieden oktober en november nog wat mogelijkheden om een paar keer die kant op te gaan.