8 mei:

Contactloze Touristenfahrten, hoe zou dat zijn? Daar was ik wel benieuwd naar na het lezen van de verhalen van afgelopen weekend. Zag dat mensen op zondag 45 minuten vanaf Nürburg in de rij stonden om de baan op te komen. Aangezien dat niet iets is waar ik naar uitkijk en het feit dat de Ring vandaag op een normale werkdag de hele dag open was, leek mij dat wel een geschikt moment. De kans op baansluitingen en grote ongelukken is op dergelijke dagen een stuk lager. Aangezien ingang Breidscheid nog steeds gesloten was, had het weinig zin om mijn aanhanger in die buurt neer te zetten. De ruimte achter het GP-circuit was open gesteld voor de touristenfahrer. Met bestemming GP-circuit dit maal eens niet via de B257 gereden maar verder via de A61 en dan afslag 33. Normaal is de A61 en de A1 in dat geval ook wel makkelijk, maar de B258 was afgesloten.


Het was nog enorm rustig rond 10u achter het GP-circuit. Er stonden slechts een handvol auto-ambulances en Ringtools.

Ik had de rails onder de bestuurdersstoel verwijderd omdat dat toch soms voor wat beweging in de stoel zorgde. Direct de Sparco Pro 2000 van de passagiersstoel achter het stuur gezet in plaats van de Sparco Rev aangezien die toch wat krap voor mij is. De stoel staat daardoor 25mm lager en was benieuwd hoe dat zou bevallen. Nu klinkt 25 mm niet als heel veel, maar ik zat al best laag in de Clio en dit is dus nog lager. De eerste paar rondes was het echt wel even wennen, maar daar was mooi de tijd voor want het was zoals verwacht erg rustig op de baan. In sommigen rondes kon ik het aantal auto's wat ik zag op één hand tellen.

Ronde na ronde ging voorbij en uiteindelijk moet er dan toch wat brandstof in. Redelijk frequent Ringen is niet echt een goedkope hobby, maar nadat er 48 liter in de tank was bij gegaan, was ik toch wel even positief verrast bij de kassa. Ik hoefde slechts 58 Euro af te rekenen. Je zou bijna zeggen dat Ringen goedkoop wordt met deze brandstofprijzen. Overigens is een mondkapje, buff of sjaal op dit moment verplicht bij het binnen gaan van winkels en tankstations.

De GT3-'s vlogen me weer om de oren, maar zo nu en dan ga je ook wel eens andere mensen voorbij. Zo ook onderstaande Clio komende vanaf de Karrussel richting Hohe Acht. Voor de linker knik bleef hij netjes rechts rijden inclusief knipperlicht naar rechts. Ik had om wat voor reden dan ook al zo'n vermoeden dat hij wel eens niet genoeg ruimte zou laten in de linker bocht...... het was maar goed dat ik mijn Clio er ondanks zijn knipper niet naast heb gezet want dat had nooit gepast tussen kerbstone en gele Clio.


Voor de gezelligheid en de sociale contacten moet je er nu natuurlijk niet zijn. Ook de plak asfalt achter het GP-circuit ademt niet echt sfeer uit, dus heb ook even een rustiger plekje opgezocht. Wat blijft de Eifel toch mooi en de rust op hemelsbreed 1 km vanaf de Ring is eigenlijk ongekend.

Op de baan was het nog steeds gezellig druk. Je had niet het gevoel verlaten rond te rijden en het is ook niet zo dat je iedere minuut een rij langzamere auto's naderde of dat je meer met je knipperlicht aan reed om de 400+pk monsters voorbij te laten gaan. Gemiddeld genomen zag het er zo uit als je bij de start kwam:


Het genieten van het rijden op de Ring, de auto's die er rondrijden, het samenzijn met gelijkgestemden (ok, vandaag even wat minder) en genieten van de mooie omgeving zijn voor mij redenen om regelmatig Ringwaarts te gaan. Rondetijden interesseren me bijvoorbeeld helemaal niks. Heb dan wel een camera in de auto hangen, maar ook thuis ga ik niet terugkijken hoe snel een rondje was. Ik geloof dat allemaal wel. Waar ik dan bijvoorbeeld wel van kan genieten is het moment dat je door de slagboom rijdt met enkele GT3's achter je aan om die vervolgens met een noodvaart en heerlijk geluid weg te zien spuiten in de verte. Als het kan gaat even het raampje open om ervan te genieten ook al sta je voor je gevoel stil met je 200 pk.

911 GT3's zie je bij bosjes maar onderstaande Lamborghini maakte daardoor des te meer indruk. Ben niet zo heel erg thuis in de Lambo's, maar volgens mij was het een Huracan Super Trofeo. Wist niet dat je die ook met kenteken kon krijgen, want alles is race-minded: afneembaar front en back, veel carbon, full race stuur inclusief buttons voor radio etc. Een machtig mooi apparaat die geluid als onweer maakt als je hem langs de baan aan hoort komen.

Rondjes rijden vergt best wat energie dus soms is het tijd om even wat rust te nemen. Na wat eten bij de Imbiss in het oude fahrerlager toch maar eens elders gaan kijken voor een langere pauze. Eén van de corona-maatregelen is dat het niet toegestaan is om langs de baan stil te gaan staan om te kijken naar het voorbij rijdend verkeer. In Breidscheid zag ik het aantal kijkers oplopen van 5 naar 10 en vervolgens 20. Een ronde later was iedereen echter weer weggestuurd. Bij Hatzenbach zag ik vrijwel continue een man of 5 staan op zeer ruime afstand van elkaar. Zodoende daar naartoe gereden en kwam daar warempel nog de Nederlandse Lars tegen. Verder werd het vandaag gedoogd om daar toch stil te staan en naar het verkeer te kijken.

Ook later in de middag geen enkel ongeval, laat staan een baansluiting. Iedereen reed erg netjes, en naast een Megane RS was ik de enige Nederlander op de baan. Ronde na ronde ging voorbij en het Cliootje bleef het wederom perfect doen. Zo nu en dan moet er een klein beetje olie bij, maar da's niet zo vreemd bij dit gebruik. Ik was inmiddels ook gewend aan de wat lagere zit alhoewel ik die nog wel iets moet optimaliseren. De stoel staat namelijk nog een heel klein beetje uit het midden. Binnenkort moet hij er toch weer uit, want inmiddels staat een Wiechers clubsport kooi klaar in de garage voor montage. Onderstaande foto laat goed zien hoe laag ik zit in de auto (zonder bijrijdersstoel). Ik kan net boven het stuur uit kijken met mijn 1.84m.

Om 18.00u was het eerste incident van de dag dan toch gebeurd. Een Porsche had de vangrail gekust in Brünnchen. Gelukkig leidde dat niet tot een baansluiting waardoor er nog mooi wat rustige rondjes gereden konden worden. Met een bereik van 30 km in de tank was het rond 18.40u mooi geweest voor vandaag. De baan ging toevalligerwijs ook nog eens net voor mij neus dicht dus een rondje extra had er toch niet in gezeten. De 20 rondjes van vandaag hebben wel hun sporen nagelaten op het front van de Clio.

Tijd om de Clio op de aanhanger te zetten en huiswaarts te keren.

Al met al een andere beleving van Touristenfahrten als normaal. Voor de gezelligheid moet je er nu niet zijn in mijn ogen, maar om te genieten van de baan en heerlijk wat rondjes te rijden is het perfect. Geen idee hoe lang de huidige maatregelen van kracht blijven, maar voor mij is het zeker geen reden om niet naar de Ring te gaan. Men heeft het goed geregeld met parkeren bij het GP-circuit (inclusief bewegwijzering) en het blijft natuurlijk een geweldig circuit in een mooie omgeving. De file op de terugweg naar huis op de A61 door wegwerkzaamheden mag overigens wel achterwege blijven.