30 augustus:

Mijn vriendin Marloes is in het verleden wel eens meegeweest, maar over het algemeen staat ze niet te springen om een dagje Ring. Aangezien dit mogelijk de laatste dag zou zijn met de Clio vond ze het wel leuk om eens mee te gaan. Vorig weekend was het zoals verwacht een gekkenhuis met twee dagen een geopende Ring, maar dit weekend was hij alleen op zondag open waardoor de kans op minder drukte groter is. Zoals gebruikelijk de combinatie een dag voor vertrek al klaar gezet.

In Nederland was het rond 7.00u nog wat mistig, maar de webcam liet ons gelukkig een mistvrije Ring zien. Totdat we twee uur later dichterbij waren en toen was toch ook daar de mist weer op komen doemen. Dermate dicht dat de baan gesloten was. Dan maar aan de thee en de cappuccino in de lobby van het Dorint-hotel.

Rond 11.00u kwam dan gelukkig toch het bericht in de tracksecure-appgroep dat de baan open zou gaan. Kwartiertje gewacht om de grootste drukte aan ons voorbij te laten gaan en op naar de start. Het viel in het eerste rondje mee qua drukte, maar de tweede ronde was het één groot gekkenhuis. De GT3's en M3's vlogen ons om de oren en we reden bij wijze van spreken meer met het knipperlicht aan naar rechts dan dat we normaal konden rijden. Oorzaak zat hem oa in de Scuderia-cursus die de komende dagen gegeven wordt waarbij een GT3-RS ongeveer de standaard is. Velen gingen vandaag ook al hun rondjes rijden waarbij ze herkenbaar zijn aan de nummers op hun auto's. Sommigen hebben ook wel een ietwat aparte smaak.




Rondje drie en vier waren gelukkig een heel stuk rustiger dus het is ook altijd een kwestie van een beetje geluk hebben. Door de verlate opening liep het al snel tegen de lunch aan. De curryworst in Breidscheid smaakte weer prima. Zo nu en dan vindt er een ongeval plaats waarvan men liever niet heeft dat de buitenwereld dat meekrijgt.




Na de lunch wat rondjes alleen gedaan wat weer lekker ging. Geen drukte op de baan en ook bij het van de baan afrijden geen wachtrijen. Helaas dien je nog wel iedere keer naar boven te rijden omdat de ingang in Breidscheid nog niet open is. Het was inmiddels dermate warm dat de korte broek aan kon. In het kader van corona het Aldi-parkeerterrein maar even msbruikt als een soort van terras. Ook in Breidscheid nog even naar een nu nog redelijk unieke GT2-RS Manthey Racing staan kijken.




Tijd voor Marloes om weer wat rondjes mee te rijden. Helaas gooide een baansluiting van een uurtje roet in het eten. Rond 17u nog twee rondjes met Marloes gedaan om haar daarna met e-reader en al af te zetten op een bankje midden in Nürburg. Voornemen was om de laatst twee rondes alleen te rijden, maar rondje één ging dermate perfect op een vrijwel lege baan dat ik het daarbij gelaten heb. In één van de rondes nog wel op een fraaie wijze vastgelegd.


Na een broodje gehaald te hebben bij de Subway de Clio voor een laatste keer op de kar gezet. Na dat tig keer gedaan te hebben is dat tegenwoordig een fluitje van een cent.

En dat was wederom een zeer geslaagd probleemloos dagje Ring met zo'n 10 rondes. Het was zoals verwacht heerlijk rustig dus een perfecte afsluiting van vele jaren Ringen.

Einde van een tijdperk?

Ik twijfelde al enige tijd om de Clio te verkopen en het voor gezien te houden op de Ring. Ik heb er zo'n 400 geweldige probleemloze rondjes mee gereden dus daar zit het hem niet in. De drukte op de Ring en de wachtrijen om de baan op en af te gaan begonnen me steeds meer tegen te staan. Na 20+ jaar heb je wel een idee welke dagen rustig zijn, maar die dagen in combinatie met droog weer zijn spaarzaam. Dat combinerende met diverse andere hobbies zorgde er voor dat het steeds lastiger werd om Ringbezoekjes te plannen. De toegenomen drukte op de baan zorgt vanzelfsprekend ook voor een toename van het risico op een ongeval. Heb de afgelopen jaren diverse narrow escapes gehad met olie- en koelvloeistofsporen en dat werden er niet minder ondanks de inzet van marshalls langs de baan. Het veranderende volk wat er op de Ring af komt zorgt bij mij voor een afname van de charme van de Nordschleife en de liefhebbers die er waren. De McDonals-meetings lijken zich Ringwaarts te verplaatsen met allerlei discutabele capriolen op en rondom de baan tot gevolg. Daarnaast veranderen de tijden. Van de groep van 20+ mensen waar ik voorheen de weekenden am Ring mee doorbracht is er nog slechts eentje over in de persoon van Marco met zijn Golf 1. Voor mij is het er qua gezelligheid en sociale contacten niet beter op geworden ook al spreek ik probleemloos met de nodige Duitsers in Breidscheid.

Bovenstaande heeft mijn enthousiasme getemperd en is voor mij aanleiding om het voor gezien te houden op de Ring met mijn eigen Ringtool en een jaarkaart. De Clio is inmiddels al verkocht, maar gezien het feit dat de jaarkaart nog geldig is tot eind dit jaar sluit ik niet uit dat ik met de MX-5, X5 of 1-serie nog eens die kant op ga. Mogelijk krijg ik spijt, maar dan is een andere auto zo weer gekocht. Zo nu en dan eens wat huren volgend jaar speelt ook nog door mijn hoofd, maar of dat er van komt zal de tijd uitwijzen.

Voor nu is het even mooi geweest na 2.000+ rondjes in meer dan 20 jaar en wil ik een ieder bedanken die daar op welke wijze dan ook een bijdrage heeft geleverd aan het plezier wat ik daar gehad heb. Als afsluiter nog een mooie foto van afgelopen zondag am Ring: