Mijn accubak


Onder de motorkap van mijn 205 ligt het 2.0 liter blok uit een 306S16. Het past allemaal net en met name voor het luchtfilter bleef erg weinig ruimte over. Om wat meer ruimte te creëren voor koude lucht toevoer had ik 1,5 jaar geleden het idee om (net zoals Guttmann doet) de accu naar de achterzijde van de auto te verplaatsten.

Ik heb geen idee wat een accu weegt, maar ik schat dat mijn 55 Ampère accu toch snel een kilo of 15 tot 20 op de weegschaal brengt. Het S16-blok is al een stuk zwaarder dan het standaard 1.9 blok en dat merk je in het weggedrag. De auto wil erg graag rechtdoor in de bochten. Bijkomend voordeel van het verplaatsen van de accu naar de achterzijde van de auto is dat de gewichtsverdeling van de auto verbeterd. Voorin wordt hij lichter en achterin (waar hij extreem licht is) wordt hij wat zwaarder.

Voor het plaatsen van de accu achterin zijn diverse mogelijkheden. Je kunt de accu in een speciaal daarvoor bestemd bak gewoon achterin de kofferbak zetten, maar je kunt hem ook verdiept aanbrengen in de vloer. Voordeel van deze laatste optie is dat je het zwaartepunt wat lager legt. Nadeel is dat je geen reservewiel mee kan nemen indien je de bak in het midden monteert. Dat nadeel geldt bij mij echter niet aangezien ik toch nooit een reservewiel meeneem in de racer.

Clublid Willart had ten behoeve van die laatste optie een stel accubakken laten maken. De bak is gemaakt van RVS en ziet er super strak uit. Ik heb voor montage in het midden gekozen aangezien me dat qua gewichtsverdeling de beste lokatie leek. Montage is vrij eenvoudig: je zet de bak op de bodem van de kofferbak en tekent de omtrek af. Vervolgens boor je een paar gaten in de bodem en zaag je met de decoupeerzaag de rechthoek van de accubak uit. Vervolgens kun je de bak erin laten zakken. Daarna afkitten aan de zijkant en hij zit er netjes in. Om te voorkomen dat de accu uit de bak komt en om de accubak vast te zitten heb ik er een beugel gemonteerd. Dit is een afgezaagd scharnier van een schuttingdeur…..

Van elektronica heb ik weinig kaas gegeten en dus heb ik de hulp van ons electroman Rens ingeschakeld. Een massa kun je achterin ook krijgen dus die hoef je niet te verlengen. We hebben alle plussen die bij de accu uitkwamen bij elkaar gezet in een doos zodat het waterdicht is. Vervolgens hebben we een 25 mm kabel naar achteren getrokken.

De inbouw moet nog wel netjes afgewerkt worden want als ik nu een steeksleutel laat vallen tussen de + en – pool vrees ik dat ik vuurwerk in de auto krijg. Een afdekplaatje voor op de accu is nog in de maak. De volgende stap is een nieuw luchtfilter en wat koude lucht slangen. Via deze weg wil ik Rens bedank voor zijn medewerking.