Mijn race-auto


In 1996 heb ik mijn eerste auto aangeschaft: een Peugeot 205 1.9 GTi. Deze heb ik in de loop der jaren op allerlei fronten verbouwd. Een vol leren interieur, een dure stereo-installatie en dergelijke zaten er allemaal in. Totdat ik kennis maakte met het fenomeen van de Ring. Nadat ik er in 2001 steeds vaker naar toe ging, vond ik het tijd voor een rigoreuze verandering. Ik zou de wagen ombouwen tot een racer.

Waar te beginnen? Ik ben begonnen met het leeghalen van het interieur. Onvoorstelbaar wat een rommel er uit zo'n wagen komt. Ik had er een vrij omvangrijke stereo-installatie in zitten en mede daardoor kwam de totale gewichtsbesparing op zo'n 100 kilo. Zoals je op één van de onderstaande foto's kunt zien zit momenteel uitsluitend het hoogst noodzakelijke in de auto. Zelfs de verstralers hebben moeten wijken. Het verwijderen hiervan was noodzakelijk omdat het wiellagervet zo heet werd dat het begon te smelten. Momenteel zorgt de rijwind door de verstralergaten voor voldoende koeling. Om de wegligging van de wagen te verbeteren heb ik de standaard dempers en veren vervangen door in hardheid verstelbare Koni geel schokdempers met Apex veren. Deze veren leggen de auto zo'n 4 cm lager. Een traditioneel probleem van de 205 zijn de achterste wiellagers. Ook bij mij waren ze ver heen waardoor ook de as onbruikbaar was. Ik heb toen maar direct een achteras van een 309 GTi gemonteerd. Deze as is zo'n 5 cm breder waardoor de wielen aan beide zijden iets verder naar buiten komen. Of het weggedrag er beter door wordt durf ik niet te zeggen, maar het staat wel mooi. Ik rij met Toyo T1-S banden in de maat 195/50/15. De laatste set heb ik in Duitsland gekocht voor 34 Euro per band. Qua prijs-kwaliteit denk ik niet dat er veel betere opties zijn dan deze Toyo.

Een race-auto is geen race-auto zonder race-gordels en een paar kuipstoelen. Na veel passen en meten heb ik voor de bestuurdersstoel gekozen voor een Sparco Rev. Het is een smalle stoel, maar daardoor zit ik met mijn smalle lijfje perfect klem. De bijrijdersstoel heb ik kado gekregen van Jeroen Watermulder die veelvuldig op de Ring te vinden is in een zwarte Clio. Jeroen nogmaals bedankt! Beide bestuurdersstoelen zijn voorzien van een set nieuwe drie inch brede, Fia goedgekeurde 4 punts Sabelt gordels.

In de periode dat ik op de Ring kom heb ik al vele crashes gezien inclusief een aantal koprollen. De 205 dateert uit de jaren 80 waarin veiligheidsvoorzieningen nog maar nauwelijks werden toegepast. Het leek mij dus niet onverstandig om een rolkooi te laten monteren. Ik heb de kooi volledig op maat laten maken. Aangezien ik mijn auto ook voor woon-werkverkeer gebruik en dus regelmatig in en uitstap, heb ik bewust de buis langs de deur wat lager gehouden. Achteraf gezien heb ik hier wel wat spijt van aangezien de bescherming bij een zijdelingse impact nu nog vrij beperkt is. Het is echter in ieder geval beter dan standaard. Om de stijfheid nog wat te verbeteren zijn twee veerpootbruggen van OMP gemonteerd: één brug boven de motor langs en één onder de motor langs.

Om wat meer ruimte te maken voor frisse lucht en ter bevordering van de gewichtsverdeling heb ik de accu van de 205 inmiddels naar achteren verplaatst. Ik heb een RVS-bak op maat laten maken en deze verdiept aangebracht in de achterbodem zodat het zwaartepunt zo laag mogelijk komt te liggen. Details en meer foto's van de inbouw van de accubak vind je hier.

Het 8V-motorblok is bij 250.000 km vervangen door een 16V-blok uit een 306S16 en is voorzien van een Superchip en een Green open luchtfilter. Om e.e.a. fatsoenlijk tot stilstand te krijgen heb ik grotere remklauwen van een 306S16 gemonteerd. Met zo'n 160 PK en 850 KG sprint de wagen rond de 7 sec. naar de 100 en haalt een top van 235km/uur. De remschijven (266 mm) zijn gegroefd en geboord en komen van Sandtler. De remblokken zijn van het type Mintex1144. Aangezien de motorkapvergrendeling niet meer past door de de naar voren gekantelde radiateur heb ik een set motorkapsluitingen gemonteerd. Tijdens een middagje Zandvoort van de GTi Club reed ik plotseling rond met een achterklep die omhoog stond. Om dit soort taferelen in de toekomst te voorkomen heb ik ook achter maar een set van die sluitingen gemonteerd.

Zoals je op onderstaande foto kunt zien heb ik er al aardig wat (gelukkig schadevrije) kilometers opzitten. Vanaf 100.000 is de wagen in mijn bezit. Inmiddels is de teller al bijna over de 340.000 heen.

Een tijd geleden zag ik op een forum een Sparco-stuur te koop. Het stuur was niet duur dus aangeschaft, naaf besteld en gemonteerd. Dit had ik veel eerder moeten doen want het stuurt heerlijk doordat het stuur een stuk dichter bij je staat.

Update 27 mei 2005

Ik had al een jaar of twee een helmbak op zolder staan, maar ik was er nog steeds niet aan toegekomen om die bak te monteren. Een kennis van mij rijdt een wit-blauwe Porsche 911 GT3-RS en hij vond de rode brandblusser daar niet echt in passen. Hij heeft een bijpassende kleur blusser gekocht en de rode 4 kilo-blusser voor een schappelijke prijs aan mij verkocht.

Montage voor de passagiersstoel leek het meest logisch, maar door de onhandig vormgegeven dubbele bodem ter plekke was montage verre van makkelijk. Vervolgens heb ik de brandblusser en de helmbak maar achterin gemonteerd. De bak is niet alleen ideaal voor twee helmen, maar ook voor allerlei andere spullen.

Update 26 augustus 2005

Zoals hierboven te lezen was had ik in eerste instantie de remmen van een 306S16 gemonteerd. Deze schijven hebben een diameter van 266mm en in combinatie met de Sandtler RS schjijven, Mintx1144-remblokken en DOT 5.1 remvloeistof voldeed e.e.a. prima.

De blokken diende ik om de 100 rondes te vervangen terwijl de schijven het meer dan 300 rondes vol hebben gehouden. Op een gegeven moment contstateerde ik echter scheuren bij de gaten aan de binnenkant van de schijven. Het frappante was dat aan de buitenzijde van de schijven niets te zien was (zie ook foto's hierboven)

De scheurtjes in de schijven leken me niet de bedoeling dus was het tijd voor een set nieuwe schijven. Voor de 205 met de standaard 15" velgen is echter nog grotere remmerij te koop dus heb ik besloten dat te monteren. De remklauwen van een 307 met bijbehorende remschijven van 283 mm passen zo onder een 205. Om een loze slag in het pedaal te voorkomen heb ik een hoofdremcylinder van een 406 met daarop het vaatje van een 306 gemonteerd. Uiteraard heb ik in het vaatje weer DOT 5.1 remvloeistof gegooid.

Vooralsnog heb ik Brembo-schijven en standaard blokken gemonteerd. Hoe e.e.a. remt weet ik nog niet aangezien het spul er pas net onder zit. In de verslagen vanaf september 2005 zal ik er de nodige aandacht aan schenken. De velgen moeten in ieder geval opnieuw uitgebalanceerd worden want zoals te zien is op onderstaande foto's is de ruimte tussen klauw en velg dermate klein dat de balanceerloodjes hebben moeten wijken. Wellicht dat ik de klauwen nog een keer rood verf, maar daar ben ik nog niet uit.

Een rij-impressie van mijn 205 en hoe mijn auto zich houdt bij intensief Ringgebruik kun je vinden in het onderdeel cars op de site 8200rpm

Update 20 januari 2007

Na vele jaren probleemloos rond te hebben gereden, starte ik op een avond de 205 waarna een harde knal volgde. Een gat in het inlaatspruitstuk was het gevolg. Ondanks dat ik nog een ander inlaatspruitstuk had liggen heb ik niet de tijd genomen om hem te monteren. Het verschil in camber links en rechts, de noodzaak voor nieuwe dempers, het andere spruitstuk en het feit dat ik er 10 jaar en 4 maanden mee rij, waren voor mij aanleiding om de auto te laten staan. Ondertussen had ik een BMW 525 gekocht voor Ringgebruik en die bevalt me prima. Op 20 januari 2007 heb ik de 205 dus verkocht. Na ruim 10 jaar bezit en vele kilometers zal het ongetwijfeld wel een beetje pijn doen om hem te laten gaan. Vier auto's voor deur was echter ook wat te veel van het goed.