Ringverslag 15 mei 2005


Eigenlijk stond een Ringbezoek voor 14 mei op de planning. Ik zou samen met Tim twee Porsche-bekenden van me in een 996 4S en een GT3-RS op sleeptouw nemen bij hun eerste Ringbezoek. Een weersvoorspelling van 96% kans op regen met 15 liter regen per vierkante meter heeft ons tocht doen besluiten om dit eerste bezoek uit te stellen. Niet getreurd, een dag later was de voorspelling een stuk beter dus besloten om dan maar een dag later te gaan. Beide heren waren met de Porsches waren niet van de partij, maar dat mocht de pret niet drukken.

Ik had met Tim om 6.30u in Asten bij de Shell afgesproken, maar de tijd verstreek en nog steeds geen Tim. Bij gebrek aan een functionerende gsm kon ik hem niet bellen dus ben ik maar aan gereden met de gedachte dat ik hem wel bij de Ring zou zien. Het weer zag er goed uit, maar in de buurt van de Ring werd het wegdek wat vochtig. Bij het tankstation zat de sfeer er al goed in. Het hele tankstation stond vol met Porsches waarbij de 996 Turbo cabrio toch wel één van de mooiere was.

Rond 8.15u aangekomen op de parkeerplaats bij de Ring en het was voor dat tijdstip al redelijk druk. Omdat ik een gekkenhuis in de middag verwachtte leek het mij verstandig om in de vroege ochtend flink wat rondes te rijden zodat ik 's middags wat foto's kon maken. De baan was voor ca. 60% nog vochtig dus het was uitkijken. Op de baan viel het met de drukte reuze mee wat voro mij reden was om direct maar vijf rondes na elkaar te doen. De baan werd in deze vijf rondes steeds droger en rond 9.00u was hij zo goed als droog. Normaal gesproken vliegen er op een vochtige baan her en der wel wat auto's van de baan, maar dat viel tot op heden mee. Er stonden op diverse plekken wel wat sporen vanuit het gras de baan op, maar dat was het dan ook.

Mijn tweede ronde zat ik achter onderstaande felgele 911. Ik was wel niet iets rapper, maar de enorm vlammen uit zijn uitlaat weerhielden mij om hem in te halen. Voor iedere bocht kwam er een dikke oranje vlam uit de pijp waar je u tegen zegt. De ronde daarna was de 911 blijkbaar opgewarmd, want bij Flugplatz zag ik hem redelijk rap dichterbij komen. Ik had verwacht dat hij achter me zou blijven tot na Schwedenkreuz, maar dat deed hij dus niet. Ik zag hem vlak voor de eerste knik heel dichtbij en had een vermoeden dat hij mij in ging halen. Op zich niet zo erg, maar op de eerste knik met zo'n snelheid en wetende dat die knik aan de linkerkant de auto aardig in onbalans kon brengen bereidde ik me voor op een schuiven van de 911. Gelukkig gebeurde dat niet, maar hij passeerde mij wel rakelings want ik voelde mijn auto bewegen door de winddruk van zijn passeren. Best wel spannend met ca. 180 kilometer per uur.

Na vijf rondes leek het me niet onverstandig om mijn 205-je wat rust te gunnen. Het was inmiddels 9.30u en de parkeerplaats stond al helemaal vol. Porsche Speedsters zie je niet zo heel veel dus die heb ik maar even vastgelegd op de gevoelige plaat. Ben Lovejoy was ook weer van de partij met zijn 944. Het leek me niet verstandig om al te lang te wachten want het zou wel eens een dag van baansluitingen kunnen worden. Dick was inmiddels ook gearriveerd dus even bijgeklets over van alles en nog wat. Via het Porscheforum had Geert mij gevraagd of hij een keer een ronde achter mij aan mocht rijden. Hij had tig vragen gesteld over de Ring en vroeg mij of ik dat erg vond. Integendeel zei ik tegen hem. Ik heb liever dat mensen heel veel vragen stellen en zo goed voorbereid de baan op gaan dan dat men zonder te vragen denkt dat wel even te kunnen. De vriendin van Geert bij mij in de auto en zo gingen we op pad. Geert had al wat circuit-ervaring op Zolder dus een circuit-leek was het niet. De ronde verliep prima waarna ik direct met zijn vriendin nog een snelle ronde heb gedaan. Sommige mannelijke GTi-clubleden heb ik wel eens in de auto gehad en die kwamen badend in het zweet uit de passagiersstoel, maar zo niet Geert's vriendin. Ze vond het allemaal prachtig en zat rustig om zich heen te kijken. Direct daarna Geert ook meegenomen voor een snelle ronde en toen vond ik het wel even welletjes geweest en was het tijd voor wat drinken. Nandor, Albèrt en Tom zaten ook op het terras dus het was weer gezellig.

Helaas was het tijdstip van de baansluitingen weer aangebroken. De ene baansluiting was nog niet voorbij of de andere was er al weer. Zo nu en dan kwamen er wat minder vormgegeven auto's van de baan af. Normaliter komt een 997 immers met een hele andere look van de baan af als onderstaande. Gelukkig leek de schade mee te vallen met wat lichte krassen her en der. Een bij het ongeluk betrokken Speedster had wat minder geluk getuige zijn stevig verbouwde achterkant.

Als gevolg van alle baansluitingen en door de vele bezoekers was het weer erg druk op de toeleidende wegen. Je moest je auto in ieder geval een heel eind weg parkeren. Men had vandaag echter wel een goede maatregel met het instellen van één richting verkeer op de parkeerplaats. Aan de kant van de rotonde mocht je de parkeerplaats op en aan de kant van de toiletten mocht je er weer af. Ook het feit dat men alles hermetisch afsloot vanaf de rotonde bij een baansluiting werkte heel goed. Tevens werden mensen die van de baan afkwamen direct de openbare weg op gestuurd. Hierdoor had je geen last van mensen die hoe dan ook een plaatsje wilden vinden op de parkeerplaats. In het verleden had je wel eens dat parkeerplaats helemaal klem kwam te staan, maar dat werd hiermee voorkomen. Een pluim voor deze acties voor de Nürburgring GMBH! Op onderstaande foto is te zien hoe rustig het is bij een baansluiting op de parkeerplaatsen. Geen auto's meer die buiten de vakken staan waardoor anderen er niet uit kunnen etc.  Beetje jammer is dan wel dat ze een complete vrachtwagen een hele rij parkeervakken in beslag laten nemen. Het grappige was dat je nu een haag van mensen kreeg die naar de auto's stonden te kijken die van de baan af kwamen. Links of rechtsaf mocht immers niet dus die haag was snel gemaakt.

Ik weinig zin in al die drukte en besloot op zoek te gaan naar wat fotolokaties waar ik nog niet geweest was. Vorig keer was ik bij de Antoniusbrug wezen kijken, maar qua fotolokatie vond ik die niet zo denderend omdat de auto daar gewoon recht op je af komen rijden. Ik vroeg me daarna af of het wellicht mogelijk was om bij Tiergarten te komen. Er komen lukte nog wel, maar mooie foto's maken gaat daar niet echt omdat er een hoog hek voor je neus staat. Ik had het daar dus snel gezien

Tijdens de 24 uur waren we via een voor mij onbekende route naar Hatzenbach gelopen. Vanaf de plaats waar je je auto parkeert is het maar een klein stukje lopen terwijl het mij wel een mooie fotolokatie leek. Tijdens de 24 uur kom je niet echt op een geschikte fotolokatie, maar bij de touristenfahrten moest dat lukken leek mij. Zoals uit onderstaande foto's blijkt is het wel een mooie lokatie. Je staat vrij dicht bij de baan waardoor je de auto's vol kunt nemen vanuit diverse hoeken. Ik kom op deze lokatie zeker nog vaker terug. Ik zal desbetreffende lokatie binnenkort ook opnemen bij de kijkplaatsen.

De laatste tijd zag ik ook nogal wat foto's verschijnen van een lokatie bij T13. Even gezocht hoe daar te komen, maar eenmaal daar was een baansluiting weer een feit. Ik heb bijna drie kwartier gewacht, maar mede doordat de zon verdwenen was, werd het aardig fris. Omdat de ambulance voorbij kwam wist ik dat het nog wel even zou duren voordat de baan open ging en heb ik nog even snel over de bandenstapel gekeken wat ik allemaal op het F-1-circuit hoorde. Diverse snelle Porsches waren met hoge snelheid aan het rondblazen.

Ik besloot het voor gezien te houden en mijn 205 vol te tanken om daarna weer wat rondes te gaan doen. Op de parkeerplaats bij het tankstation toch nog maar even de Carrera GT gefototgrafeerd want het blijft toch wel iets aparts. Ook de WRC-look-a-like-Impreza was wel aardig.

Vanuit het tankstation direct de baan op.... dacht ik. Helaas mocht niet zo zijn want net voordat ik bij de slagboom was gooide men de baan weer op slot. Met de hoop dat de baan binnenkort weer open zou gaan ben ik maar weer terug gegaan naar T13. Ik had geluk, de baansluiting bleek van korte duur. T13 is een leuke plaats om foto's te maken. De carrosserie van de auto's is in beweging en doordat je vrij dicht bij de baan staat kun je hele mooie foto's maken waar de snelheid vanaf straalt. Nu werk ik maar met een vrij eenvoudige Fuji S602, maar ik vind het resultaat niet onaardig.

Op een korte afstand kun je auto's vanuit diverse hoeken fotograferen. Aankomende vanaf Tiergarten, insturend bij T13 en uitgaand bij T13. Kortom: een mooie fotolokatie vlakbij start-finish waar ik zeker nog eens terug kom. Ook deze lokatie komt binnenkort in het onderdeel kijkplaatsen.

Auto geparkeerd en wat op de parkeerplaats rondgelopen met mijn fototoestel om de nek. Je weet maar nooit wat voor een aardige platen je nog kunt schieten. De twee onderstaande foto's vond ik wel aardig. Gelukkig duurde het niet lang voor dat de baan weer open ging. Eindelijk kon ik weer mijn gang gaan. Drukte rondom de baan maak je tegenwoordig wekelijks mee bij de Ring, maar drukte op de baan eigenlijk niet zo heel vaak. Vandaag was het echter weer raak. Ondanks dat ik met mijn 205 nogal ondergemotoriseerd ben t.o.v. de meeste anderen op de baan leek het wel een slalomrace. Halverwege had ik al een stuk of 15 auto's ingehaald. Achterop komend verkeer was er niet zo heel veel doordat die waarschijnlijk ook "last" hadden van al het andere verkeer. Her en der lagen helaas ook wat motorijders plat of auto's in de vangrail maar gelukkig niet dermate ernstig dat het reden was om de baan te sluiten. Na de laatste bocht was het weer feest. Een wachtrij van honderden meters om de parkeerplaats op te kunnen. Op zich ging het op de parkeerplaats goed, maar het aanbod was simpelweg veel te groot. Na 15 minuten in de rij staan ben ik toch maar meteen doorgereden om nog een ronde te doen.

Op Kesselchen zag ik een discutabel kleurige M5 aan komen zeilen. Oh oh, Dick in aantocht.... In verband met schokdemperbesparing doe ik de Karusell buitenom waarbij Dick binnendoor vloog. Mede door het drukke verkeer en doordat Dick het gas er wellicht niet vol op had staan kon ik aardig bijblijven. Op een gegeven moment belandden we achter een motorrijder die druk bezig was één van de talrijk aanwezige Engelse 205-jes in te halen. Hij was daar echter een paar bochten zo mee bezig dat hij even vergat dat er ook wel eens wat auto's achter hem konden zitten. Toen hij dat opmerkte kon je aan zijn reactie zien dat hij best wel schrok. Na Galgenkopf was de rij er nog steeds. Gelukkig stond Dick voor me, waardoor we de rij ter plekke maar even verdubbeld hebben en al naast elkaar rijdend en kletsen richting de finish zijn gereden. Ik besloot om nog maar een ronde te doen omdat het op zich lekker ging. Helaas was de bestickerde Impreza bij Wippeman in de vangrail te vinden. Na deze ronde was de rij voor de finish er nog steeds. Een ronde rij je in een kleine 10 minuten, maar als je daarna 10-15 minuten moet wachten dan is de lol er snel af. Ik had al staande in de rij nog wel de tijd om de lengte vast te leggen door een foto te maken in mijn buitenspiegel. De foto is dus in spiegelbeeld. Een paar minuten nadat ik deze foto had genomen besloot men twee rijen te maken om te voorkomen dat de rij tot bij de bocht zou komen. Het moet niet gekker worden!

Na deze drie rondes was ik het iedere keer wachten bij de finish wel beu. Op naar Breidscheid om een bezoekje te brengen aan onze motorvrienden. Fabian was Fabian kwam net voorbij zeilen terwijl hij achter Sabine en een 911 aanjakkerde. Helaas was ik net te laat met mijn toestel om e.e.a. vast te leggen. Ondanks dat toch een aantal aardige foto's kunnen maken bij Breidscheid. Opvallend waren de STI en de 350 Z die afwisselend met een fototoestel op het dak of op de motorkap rondreden. De kracht op de auto in de dip is enorm. Sommige lage auto's (waaronder de rode GT3)  raken dan ook met de voorspoiler de grond. Ook van Tim heb ik een mooie plaat kunnen maken.

Na een minuut of 10 kwam Fabian met een big smile van oor tot oor van zijn fiets af. Het was een topronde waarbij de Ringtaxi toch wel heel snel was. Volgens Fabian gaat de nieuwe Ringtaxi in ieder geval een stuk sneller dan de oude. Vorige keer was Fabian een ronde met mij meegeweest, maar die was voortijdig voorbij doordat Erwin zijn 911 op het dak had gelegd. Afgelopen weekend had Jeroen Fabian een ronde meegenomen waarbij ze bij de steilstreckecurve een momentje hadden gehad. De remmen van de Clio weigerden waarna Jeroen de Clio dwars gooide en daarbij met rechtsvoor de kerb raakte. De auto ging op twee wielen de hoek om waarna een 180 graden slip een einde maakte aan dit hachelijke moment. Eigenlijk was ik dus wel gek om Fabian een ronde mee te nemen want met hem erbij gebeurd er altijd wat. Dick en Tim waren toevallig ook in Breidscheid en met zijn 3-en gingen we de baan op. Tim was op Kesselchen al een aardig eind weg, maar in verband met mijn relatief koude motor leek het me verstandig om rustig te beginnen. Bij Eschbach zijn Dick en ik hem toch voorbij gestoken waarna we een paar bochten daarna aan de kant moesten voor de Ringtaxi met de zwarte Carrera GT op zijn hielen. We konde in Pflanzgarten nog niet zien hoe de Carrera GT de M5 vorobij ging. Dit is één van de weinige Carrera GT's die echt hard over de baan heen gaat.

Inmiddels was het 17.00u en de wachtrij voor de finish was verleden tijd. Met Dick achter me aan een heerlijke ronde gedaan. Her en der diverse meters laten liggen, maar er moet altijd wat ter verbetering overblijven. Bij de start besloten om nog een halve ronde tot Breidscheid te doen, maar bij Hocheihen kwam daar een einde aan omdat een Engelse 306 net aan de rechterzijde de vangrail in was gegaan. Getuige de kromme staanders van de vangrail en airbag die uit het stuur hing, was de impact vijr heftig geweest. Ik ben met de 205 een stuk verderop aan de rechterzijde gestopt waarna Fabian uitstapte om het verkeer te waarschuwen voor een koelvloeistofspoor. Ondanks de waarschuwingen kwam het verkeer mij nog hard voorbij. Ik ben doorgereden tot over de brug en heb daar aan de rechterzijde in de inham mijn auto geparkeerd omdat dat me iets veiliger leek. Over het hek geklommen en terug gewandeld naar Hocheichen. Het koelvloeistofspoor was mede door het uitrijden daarvan aanzienlijk dus de baan werd direct gesloten. Inmiddels was de streckensicherung ter plaatse waarna wij naar de auto zijn gewandeld en onze ronde af hebben gemaakt. De Engelsman mankeerde niks en bleef rustig onder het motto dat hij wist wat de risico's waren.

Eenmaal bij Breidscheid nog even over koetjes en kalfjes gepraat omdat de baan toch dicht was. Rond een uur of zes naar de start gereden op zoek naar de andere Nederlanders. Die kwam ik tegen op de weg langs het rechte stuk. Ze waren op weg naar wat avondeten. Omgedraaid en weer terug naar Adenau om bij de Italiaan weer een grote pizza naar binnen te werken. Met Tom, Dick, Nandor + vriendin en later nog Roelof en Andrea aan tafel was het weer ouderwets gezellig.

Ook aan deze Ringdag kwam weer een einde en rond een uuf of acht ben ik huiswaarts gekeerd. Ondanks de drukte heb ik mede door de vroege komst nog 13 lekkere rondes gedaan. Op naar de volgende Ringdag ergens in juni.