7 september
2008
Soms zit het mee met het weer op de Ring en soms zit het tegen. Vandaag was het
laatste het geval. De voorspelling sprak van 17% kans op regen.... Nou die 17%
is uitgekomen hoor. Zoals je
hier kunt lezen
had ik op zaterdag een nieuwe Ring-auto opgehaald: een BMW 325i uit 1986 die al
compleet Ringklaar was. Dus het was eigenlijk een kwestie van instappen en
rijden. Zodoende bedacht dat ik op zondag maar eens om 8.00u voor het poortje
moest staan om rustige rondjes te rijden zodat ik de auto wat leer kennen. Om
5.15u ging de wekker en om 8.00u stond ik voor de slagboom. De heenweg met ca
140/u afgelegd wat redelijk comfortabel ging. Boven de 160 maakt de sportpijp
wel erg veel herrie. Verder zijn de teflonmotorsteunen goed voor de nodige
resonantties. Onderweg waren er al de nodige wolken te zien...
En ja hoor, om 8.00u kwam de motregen uit de
lucht. Nu heb ik sowieso al een hekel aan regen op de Ring, maar regen met een
nieuwe auto die je een dag hebt stemde mij helemaal niet tot tevredenheid. Op de
parkeerplaats was het nog heerlijk leeg.
Voorzichtig rijdend drie rondes afgelegd en dat
ging best goed. Voor liggen zo goed als nieuwe banden van het merk Federal en
achter liggen Clear-banden. Geen idee wat het voor een spul is, maar ik was wel
bang voor Wanli-achtige zaken: nul komma nul grip. Dat bleek gelukkig mee te
vallen, maar ik heb wel heel rustig aan gedaan. Rond 9.30u begon het harder te
regenen en gezien de bewolking leek het ook niet snel op te houden. Ik ben toen
maar naar de camping gereden om daar een bak koffie te doen. Gezellig met
camping-eigenaar Christoph zitten praten waarna Nynke en Dick binnen kwamen voor
hun ontbijt. Aan tafel mijn e30-kennis stevig vergroot want echt veel weet ik er
niet van. Wat ik wel wist is dat de aanwezige achterveren wel erg slap zijn. Bij
vol gas van 2 naar 3 duikt de kont echt de grond in. Rond elven maar weer eens
Ringwaarts alwaar het niet veel beter was. Na twee rustige rondes maar eens over
de parking boven gelopen.
Welke kleur Lamborghini wilt u? U kunt ze in alle
kleuren bekijken op de Nürburgring. Het zou een verkooppraatje van een
Lambo-dealer kunnen zijn.
De paraplu's op onderstaande foto spreken
boekdelen: het regende nog steeds. Dit was ook te zien op het bord dat de
ongevallokaties aangeeft: er knipperden minimaal drie lokaties. Helaas was bij
één van die ongevallen ook één van de actieve nring.nl-forummers betrokken. De
naam laat ik maar even achterwege aangezien hij zelf maar moet bepalen of hij
met het verhaal wil komen of niet. Ondanks het natte weer stonden er toch nog
wat fotograven langs de baan. Marc, bedankt voor de mooie foto! Ik heb niet
langs de baan gestaan in de regen dus dit keer geen actiefoto's.
Foto door
Marc Weichert
Op de parkeeplaats doe je nog eens ideëen op:
verzonken bonnetpins zijn inderdaad erg mooi dus die ga ik ook maar eens op de
e30 monteren. Ondanks de regen trotseerden een aantal motorrijders de baant toch
nog. In mijn ogen gekkenwerk.
Bij het
oprijden van baan kwam Robert in zijn Alfa van links en hij wist niet wat hij
zag toen ik voorbij kwam in de e30. Door de Scuderia had hij natuurlijk een paar
dagen geen forum gelezen. Tja, zo snel kan het gaan. De baan was nog steeds
zeiknat dus de baan bij Breidscheid verlaten en een bak koffie gedaan met
Robert. Da's het voordeel van dit slechte weer: je kunt nog eens rustig
bijkletsen met mensen die ook niet zo van regen houden. Leuk om te horen hoe hij
de Scuderia heeft ervaren en wat dat betreft is het een bevestiging van hetgeen
ik tijdens al die keren kijkend naar de Scuderia heb waargenomen: ongetwijfeld
heel leerzaam, maar echt veel rijdt je niet (sommige secties afhankelijk van de
groep maar vijf keer) en het is vrij kostbaar.
Na de koffie toch maar weer de baan op om boven
bij de ED-tankstellen een Ringsticker voor de E30 te halen. Nat, nat en nog eens
nat.... dat was het op de baan. Terug beneden was Steve inmiddels ook ontwaakt
(14.30u). Na weer een koffie en veel gezellig Ring-gerelateerd geklets leek het
wat droger te worden. Helaas bleek dat niet zo te zijn toen ik weer eens de baan
op ging. Om 17.30u heb ik het daarom voor gezien gehouden.
Een echt
goede eerste dag was het dus niet met de E30 in al die nattigheid. Hij rijdt in
ieder geval lekker, maar ben er wel achter gekomen dat er nog wel wat kleine
dingetjes zijn die ik aan wil passen. Zo vind ik de huidige pook echt voor geen
meter in de hand liggen.Op
de terugweg even gemeten hoe hard 140 op de teller nu werkelijk was maar dat is
slechts 126 in werkelijkheid dus hij overdrijft nogal. De top is 205 op de
teller want dan loopt hij de begrenzer in. Zal in werkelijkheid dus iets van 185
zijn wat natuurlijk niet echt hard is en op sommige stukken op de Ring wel eens
problematisch kan worden. Wellicht dat een e30-freak me nu kan vertellen wat
voor een dif eronder zit. Het is extreem kort en mede door het afgedraaide
vliegwiel trekt hij als een beer en pakt hij heel snel weer op.
Al met
al dus vooral nat, maar dankzij de mede-Ringers heb ik me toch prima weten
te vermaken vandaag. Op naar een hopelijk drogere volgende Ringdag. Oh ja,
toppunt blijft toch wel de heerlijke sound die er in deze wagen zit. Op hoge
autobaansnelheid wat vermoeidend, maar verder echt super!!
|