Peugeot 205 1.9 16V


20 januari 2007 heb ik mijn eerste auto verkocht. Dit was een Peugeot 205 1.9 GTi die ik 10 jaar heb gereden waarvan vele jaren op het circuit. De auto was na 350.000 km een heel eind versleten en ik vond dat ik te grote investeringen moest doen om hem weer fatsoenlijk circuit-waardig te krijgen. Vervolgens heb ik op de Ring in een BMW 525, Opel Speedster en BMW 325i gereden. Om diverse redenen hebben die wagens allemaal het veld geruimd. Vanaf eind 2008 heb ik mijn zoektocht naar een waardige opvolger gestart. Er zijn diverse wagens de revue gepasseerd waaronder een BMW 328i, BMW M3, Porsche 944 Turbo en zo nog een aantal wagens. Het belangrijkste voor mij is echter niet de snelheid, maar met name de fun die ik op de Ring heb. Bij een Porsche betaal je daar de hoofdprijs voor want de runningcosts zijn een keer of drie hoger dan de kosten voor een wagen die ik uiteindelijk gekocht heb.

Ik wist dat Maurice in verband met het op komst zijnde van een kleine zijn 205 in de verkoop zou zetten en dat hij graag zou zien dat de auto "onder de vrienden" blijft. Ik ken Maurice al sinds 1996 en de groene 205 is al bijna 12 jaar in zijn bezit. Zonder discussie waren we het eens over de prijs en zodoende heb ik op de dag nauwkeuring twee jaar na de verkoop van mijn rode 205 weer een circuit-205 gekocht. De groene 205 16V zal binnenkort naast de witte originele 205  de oprit sieren. Na de rode 1.9 GTi, een grijze 1.4 XS, een groene 1.9 GTi (nu in bezit van Rens) en de witte 205 GTi is dit dus al de vijfde 205 in mijn leven. Begin mei heb ik de 205 opgehaald bij Maurice. Aangezien hij geschorst was en geen uitlaat had hebben we hem achter mijn 540 gehangen.

In tegenstelling tot hetgeen op bovenstaande foto te zien is, is de auto door Maurice van de nodige aanpassingen voorzien om er veilig mee over de Ring te kunnen rijden.


1.9 16V motor uit een BX 16V met 160 pk , veerpootbrug boven en onder

|
achteras van een 309 GTI die een paar cm breder is dan de 205-as


rolkooi, doorgelast naar de veerpoten en voorzien van balk boven dashboard, accu verplaatst naar kofferbak, brandblusser van een GT3-RS


306 GTI remklauwen met nieuwe Sandtler groep N schijven en Ferodo DS3000 endurance blokken aan de voorzijde, DS2500 blokken achter


roostertjes voor frisse lucht naar de remmen


Sparco Pro 2000 voorzien van 3" gordels


hoofdstroomschakelaar, startknop en handmatig schakelbare fan


op maat gemaakte deurpanelen

Inmiddels heb ik eindelijk eens wat tijd vrij kunnen maken om wat aan de auto te knutselen. Inmiddels hangt er een Laser einddemper onder. Deze was al ooit van mij, maar had ik verkocht inclusief de rode 205. De demper is nu dus weer terug bij mij. Helaas is het gat links destijds iets te groot gemaakt voor een Magnex uitlaat aangezien die wat schuin naar buiten steken. Als ik ooit nog een groene onderbumper tegenkom schroef ik die er wel op.


Laser einddemper

Een open dak geniet niet de voorkeur in een racer, maar het zit er nu eenmaal in. Middels de dwarsverbinding wordt echter toch nog de nodige stijfheid verkregen. In de zomer is het overigens heerlijk toeren met het dakje open.


groot handmatig te bedienen schuifdak

Het standaard stuur is drie keer niks als je anders gewend bent. Inmiddels heb ik een sude OMP Corsica stuur gemonteerd inclusief Sparco snapp off. De snap off vereenvoudigd het instappen doordat je het stuur er even af kunt nemen en is ook een handige anti-diefstalbeveiliging. De stuurkolom heb ik in zijn geheel ook wat verlaagd aangezien het stuur anders te hoog zou staan. Helaas kwam het stuur met de snapp-off te dichtbij dus de snapp-off is er weer tussenuit.


verlaagde stuurkolom met OMP Corsica stuur

Het oog wil ook wat dus ik ben op zoek gegaan naar een tweede Sparco Pro 2000 stoel. Binnen een week had ik een tweedehands exemplaar gevonden in de lichtere carbon-uitvoering. De nieuwprijs ligt rond de 1200 Euro, maar ik was gelukkig een fractie van dat deel kwijt.


twee maal Sparco Pro 2000

Aangezien een ijzeren buis niet echt meegeeft bij een mogelijke aanrijding heb ik de buizen in de nabijheid van de inzittenden volledig ingepakt met isolatie-materiaal. Weliswaar geen FIA-spul wat overigens keihard is, maar dit is nog altijd beter dan zonder enige vorm van bescherming.


ingepakte rolkooi

De voetsteun voor de passagier stond op de maat voor de vrouw van Maurice, maar dat is voor de gemiddelde passagier wat dichtbij. Ik heb hem dus maar een stukje naar voren verplaatst.


voetsteun voor passagier

In juni 2009 heb ik de 205 voorzien van een Quaife sperdifferentieel, Bilstein groep N schokdempers, H&R-veren, Peugeot 309 draagarmen en Peugeot 309 aandrijfassen. Tevens zijn nieuwe stabistangetjes en stuurkogels geplaatst. Tevens heb ik toen de mistlampen in de voorbumper verwijderd omdat ik het niet mooi vind in combinatie met de zilveren luchtslangen. De zilveren luchtslangen zijn nu niet meer zichtbaar en middels de gaten achter de mistlampen komt toch voldoende lucht bij de remmerij en wiellagers.


Strak bakkie toch?